یادداشت‌تفاهم و نقشه‌راه همکاری‌های ایران و سوریه در صنعت نفت امضا شد

یادداشت‌تفاهم و نقشه‌راه همکاری‌های ایران و سوریه در بخش نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جریان سفر وزیر نفت ایران به کشور سوریه امضا شد.

به گزارش خبرنگار، جواد اوجی در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و هیئت همراه به دمشق ضمن دیدار با فراس قدور، وزیر نفت سوریه در زمینه روابط دو جانبه گفت‌وگو کردند.

در جریان گفت‌وگوهای دوجانبه وزیران نفت ایران و سوریه، زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور در بخش‌های بالادست و پایین‌دست نفت بررسی و بر سر نقشه‌راه همکاری‌های دو طرف مذاکره و توافق شد، به همین منظور کارگروهی مشترک برای پیگیری موارد توافق‌شده از سوی وزارتخانه‌های نفت دو کشور تشکیل شد.

یادداشت تفاهم همکاری‌های ایران و سوریه در بخش نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت‌ماه) در حضور رؤسای‌جمهوری دو کشور امضا شد.

سفر اوجی به سوریه در حالی انجام شد که آخرین سفر وزیر نفت ایران به این کشور به ۱۰ سال پیش باز می‌گردد، رئیسی روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه در رأس یک هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی و برخی اعضای کابینه از جمله وزیر نفت، به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری سوریه، برای سفری دو روزه  وارد دمشق شد.

در جریان این سفر، رئیس‌جمهوری برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه را که طی این سفر در سطح مقام‌های عالی دو کشور امضا شد، آغازگر فصلی نو در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور برشمرد.

بعدازظهر ۱۳ اردیبهشت‌ماه مقام‌های ارشد ایران و سوریه در حضور رئیسی و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ۱۴ سند همکاری‌ در بخش‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل‌ونقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را امضا کردند.