گزیده‌های نفتی هفته

بهره‌برداری از چند طرح ملی صنعت نفت در هرمزگان هم‌زمان فجر ۴۴، امضای توافق‌نامه همکاری با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برای بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی صنعت نفت، حضور وزیر نفت در جشنواره فیلم فجر برای تماشای فیلم «گل‌های باوارده»، تجدید میثاق کارکنان صنعت نفت با آرمان‌های امام راحل، برگزاری نمایشگاه نفت خوزستان و حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در غرفه وزارت نفت نمایشگاه تجهیزات دانش‌بنیان را می‌توان از اهم اخبار هفته گذشته برشمرد.

شنبه هفته گذشته (۱۵ بهمن‌ماه) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و مهدی دوستی، استاندار هرمزگان بهره‌برداری از واحد تولید و ذخیره‌سازی قیر شرکت پالایش نفت جی و عملیات اجرایی طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس هم‌زمان با دهه فجر انجام شد.

اوجی همچنین از تخصیص اعتبار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای طرح‌های مسئولیت اجتماعی هرمزگان خبر داد و چند طرح مسئولیت اجتماعی این استان هم  با حضور استاندار به بهره‌برداری رسید. وزارت نفت همچنین بر اساس یک تفاهم‌نامه با استانداری این استان، متعهد به تأمین اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریالی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بشاگرد شد. در این روز همچنین پایانه صادراتی و وارداتی بندر شهید رجایی به بهره‌برداری رسید. وزیر نفت حجم اعتبار این طرح‌ها را ۳ میلیارد دلار برشمرد.

اوجی همچنین در هفته‌ای که گذشت توافق بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی را با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور امضا کرد.

وزیر نفت وی این هفته هم‌زمان با برگزاری جشنواره فجر، با حضور در پردیس سینمایی ملت، به‌همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای فیلم «گل‌های باوارده» نشست و آن را نمایش گوشه‌ای از رشادت‌های کارکنان صنعت نفت برشمرد.

بازدید از نخستین نمایشگاه رویداد توسعه فناوری، ایده‌های نوآورانه و کار جهادی (تاک) دیگر برنامه وزیر نفت در هفته‌ای که گذشت بود. همچنین هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت‌های تابع با حضور در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های امام خمینی تجدید میثاق کردند.

نفت: در جریان سفر وزیر نفت به استان هرمزگان طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان‌های اسفند و سیوند با سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیون دلاری به بهره‌برداری رسید که منجر به تولید روزانه ۱۶ هزار بشکه نفت شده است.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با حضور در برنامه «صف اول» ضمن تشریح توسعه میدان گازی کیش، از افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در آینده نزدیک خبر داد.

وی همچنین از سناریوهای این شرکت برای ارقام تولید روزانه ۴.۶، ۵.۷ و ۶.۵ میلیون بشکه نفت یاد کرد. نمایشگاه سیزدهم ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان این هفته برگزار شد و معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در آیین افتتاح این همایش گفت: وزارت نفت بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و ۹۵ میلیون دلار با شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت تجهیزات صنعت نفت و داخلی‌سازی آنها قرارداد امضا کرده است. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این مراسم از افزایش ۱۰۰ درصدی حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه خبر داد.

حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران نیز در جریان این آیین تصریح کرد: استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی به‌منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار این شرکت است. این هفته همچنین هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی چاه شماره ۳۱ میدان رامشیر راه‌اندازی شد.

گاز: احمد باهوش، مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از افزایش ۶.۵ درصدی تزریق گاز به شبکه سراسری در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

دولت و مجلس: وزیر نفت با حضور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به پرسش‌های تعدادی از نمایندگان پاسخ داد. وزیر امور خارجه کشور ایران در دیدار با وزیر نفت ونزوئلا بر توسعه و تقویت همکاری‌ها با ونزوئلا به‌ویژه اجرای تفاهم‌ها در حوزه انرژی تأکید کرد. این هفته رئیس مجلس شورای اسلامی از غرفه وزارت نفت در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل که در مجلس برپا شده بازدید کرد.

احسان خاندوزی، وزیر امور دارایی و اقتصاد از تأمین ۲.۹ میلیارد دلار ارز از ابتدای دی تا ۱۵ بهمن‌ماه در سامانه نیما از سوی وزارت نفت خبر داد که از این میان ۱.۲ میلیارد دلار ارز حوزه نفتی و ۱.۷ میلیارد دلار ارز مربوط به پتروشیمی‌هاست. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در جریان امضای قرارداد کلان این معاونت با وزارت نفت از صرفه‌جویی ارزی ۲ میلیارد دلاری آن سخن گفت.

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: افزایش تولید نفت، راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی و توسعه طرح‌های پتروشیمی از مهم‌ترین ابزارهای خنثی‌سازی تحریم‌های جهانی علیه ملت ایران است.

پالایش و پخش: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در آیین بهره‌برداری از طرح ارتقای کیفی نفت کوره پالایشگاه بندرعباس از برنامه مدرن‌سازی این پالایشگاه در ۴ سال آینده خبر داد. با هدف کمک به زلزله‌زدگان شهرستان خوی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه با همکاری شرکت پرسی‌ایران‌گاز ارومیه، دو محموله سیلندر گاز مایع شامل ۱۰۰۰ کپسول مازاد بر سهمیه به مناطق آسیب‌دیده ارسال کرد. پروژه برق‌رسانی به مراکز طرح احداث خط لوله جدید ۲۶ اینچ بندرعباس – سیرجان – رفسنجان هم‌زمان با آغاز دهه مبارک فجر افتتاح شد.

پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صادرات کاتالیست‌های ایرانی به روسیه اشاره و اظهار کرد: کاتالیست‌های ایرانی تنه به کاتالیست‌های اروپایی زده‌اند.

بین‌الملل: عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان هشدار داد که تحریم‌ علیه کشورهای تولیدکننده و در پی آن کاهش سرمایه‌گذاری در طرح‌های افزایش ظرفیت تولید باعث کمبود انرژی می‌شود.

انتصابات: در هفته‌ای که گذشت فرید دوستی به‌عنوان رئیس کل روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد.