نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کردند

گام‌های استوار وزارت نفت در توسعه دیپلماسی انرژی

گام‌های استوار وزارت نفت در توسعه دیپلماسی انرژی

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه عملکرد وزارت نفت در بخش دیپلماسی انرژی، موفق و تحول‌گرایانه بوده است، این وزارتخانه را احیاکننده دیپلماسی فعال انرژی در دولت سیزدهم دانستند.

به گزارش خبرنگار، با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد احیای دیپلماسی انرژی بودیم، امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان، فروش نفت در حیاط خلوت آمریکا و صادرات حجم قابل‌توجهی از میعانات گازی و نفت خام سنگین ایران به ونزوئلا، توسعه همکاری با کشورهای آمریکای لاتین با امضای قراردادها و تفاهم‌نامه‌های متعدد، صادرات خدمات فنی و مهندسی به عمان، تقویت روابط دوستانه ایران و روسیه در حوزه صنعت نفت با امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و گازپروم، افزایش حدود ۲۰ درصدی صادرات گاز به کشورهای همسایه از جمله موارد مورد توجه موضوع دیپلماسی انرژی است.

وصول بسیاری از درآمدهای نفتی، افزایش تجارت فرآورده‌های نفت و پتروشیمی، تحقق پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های فراسرزمینی و… را نیز می‌توان از نتایج دیپلماسی موفق انرژی در وزارت نفت و طی دولت سیزدهم برشمرد.

در این زمینه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم جایگاه ایران را در این بخش تقویت کرده است، بر نقش محوری وزیر نفت در احیای دیپلماسی انرژی ایران نیز اشاره کردند.

ابراهیم متینیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی انرژی در این دولت به خوبی پیگیری می‌شود، تصریح کرد: سفرهای بین‌المللی وزیر نفت در تداوم سیاست درست توسعه روابط در حوزه انرژی با همه کشورهای منطقه و فرامنطقه مبتنی بر احترام و منافع متقابل، قابل ارزیابی و شایسته قدرانی است.

تلاش وزیر نفت برای افزایش اثربخشی ایران در معادلات بین‌المللی صنعت نفت ستودنی است

علیرضا ورناصری، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این باره گفت: انصاف و عدالت حکم می‌کند بگویم وزیر نفت برای بهره‌برداری از جایگاه اوپک به‌منظور افزایش سطح قدرت و اثربخشی ایران در معادلات بین‌المللی و سازمان‌های منطقه‌ای و تقویت دیپلماسی انرژی بسیار تلاش کرده است.

وی افزود: وزیر نفت همسو با دیپلماسی انرژی دولت، به‌منظور تحقق توسعه همکاری‌های مشترک با کشورهای مستقل و توسعه روابط نفتی، تبادلات در حوزه نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی تلاش‌های خوبی داشته است.

نقش محوری وزیر نفت در احیای دیپلماسی انرژی ایران

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه وزیر نفت نقش محوری و به نوعی فرماندهی مناسبی در احیای دیپلماسی انرژی کشور داشته است، اظهار کرد: وزیران اقتصاد و امور خارجه باید با وزارت نفت در این باره همکاری و هماهنگی‌های لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه وزیر نفت در دولت سیزدهم بسیار تلاش کرده تا بخش دیپلماسی انرژی بیش از گذشته فعال شود که موفقیت‌های خوبی نیز به دست آمده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس وزیر نفت را فردی دانست که با روحیه بالا توانسته است قفل‌های زده شده روی دیپلماسی انرژی کشور را باز کند تا ما نتایج مطلوب و امیدوارکننده‌ای را مشاهده کنیم.

دیپلماسی انرژی یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم است

حسین حسین‌زاده، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه دیپلماسی انرژی یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم‌هاست، گفت: دولت سیزدهم از این ظرفیت به‌خوبی استفاده و با تجهیز پالایشگاه و امضای قراردادهای نفتی در کشورهای آمریکای لاتین در ساخت و تعمیر، صدور خدمات مهندسی و ارسال تجهیزات و خوراک موفق عمل کرده است.

وی از اقدام‌های وزیر نفت در حوزه دیپلماسی انرژی قدردانی کرد و افزود: دولت سیزدهم با تقویت دیپلماسی و ارتقای روابط با دیگر کشورها راه همکاری را با همه کشورها اعم از آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا در پیش گرفته است و آمادگی دارد اگر طرف مقابل صادقانه عمل کند، وارد همکاری شود.

جهت‌گیری کلی وزارت نفت در حوزه دیپلماسی انرژی مثبت است

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز معتقد است یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم به‌ویژه وزارت نفت تقویت دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه است.

وی در این باره اظهار کرد: در شرایط تحریمی یکی از اهرم‌های ما حوزه انرژی است. در این شرایط هرچه همکاری‌ها با کشورهای همسایه و کشورهای آمریکای لاتین را گسترش دهیم و روی آن مانور بیشتری داشته باشیم می‌توانیم تحریم‌ها را نیز به‌نوعی دور بزنیم.

عملکرد وزارت نفت در بخش دیپلماسی انرژی موفق و تحول‌گرایانه است

سیدموسی موسوی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی و انرژی در دولت سیزدهم جایگاه خوبی پیدا کرده، گفت: عملکرد وزارت نفت در بخش دیپلماسی انرژی موفق و تحول‌گرایانه است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی رشد صادرات نفتی، توسعه روابط با کشورهای همسایه و احیای دیپلماسی اقتصادی و انرژی نویدبخش مسیر روشن اقتصاد ایران است.

دیپلماسی انرژی ایران در این دولت جان تازه‌ای گرفت

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس نیز در این باره تاکید کرد: دیپلماسی انرژی ایران در این دولت جان تازه‌ای گرفته و می‌توان از این طریق اقدام‌های مؤثری انجام داد.

وی گفت: در شرایط کنونی دیپلماسی انرژی می‌تواند نقش بسیار ارزنده‌ای در تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها ایفا کند. این هنر هر مدیری در هر شرایطی است که بتواند تهدیدها را به فرصت حداکثری تبدیل کند.

احیای دیپلماسی انرژی می‌تواند ایران را به قطب انرژی در منطقه بدل کند

مالک شریعتی‌نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این باره تصریح کرد: در شرایطی که در گذشته همه نگاه‌ها به سمت کشورهای غربی معطوف بود و حتی با بدعملی و بی‌اطلاعی در حوزه دیپلماسی انرژی، قرارداد گازی با ترکمنستان را تخریب و خسارت‌هایی به کشور، حوزه گاز و حتی تجار و بازرگانان تحمیل کردیم، اما در این دولت با دیپلماسی فعال انرژی روابط با همسایگان و کشورهای آمریکای لاتین احیا شده است.

وی اظهار کرد: همکاری گازی ایران با کشورهای همسایه و احیای دیپلماسی انرژی می‌تواند ایران را به قطب انرژی در منطقه بدل کند