مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت خبر داد
کشف مخازن تازه نفتی در جنوب غرب ایران/ وجود ۱۴ بلوک اکتشافی نفت و گاز در کشور
کشف مخازن تازه نفتی در جنوب غرب ایران/ وجود ۱۴ بلوک اکتشافی نفت و گاز در کشور

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از کشف مخازن تازه نفتی در جنوب غرب ایران خبر داد و گفت: ۱۴ بلوک اکتشافی نفت و گاز در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار، مهدی فکور امروز (سه‌شنبه، ۱۵ آذرماه) در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته اقدام‌هایی در اکتشاف نفت و گاز انجام شده است، اظهار کرد: براساس مطالعات سازمان‌های بین‌المللی، در آینده سه کشور ایران، روسیه و عراق بیشترین اکتشاف‌ها را دارند و دیگر کشورهای منطقه اکتشاف‌هایشان پایان می‌یابد که هم در بُعد جذب سرمایه‌ خارجی و هم استمرار تولید نفت و گاز رتبه‌های بالایی خواهند داشت.

وی با اشاره به جایگاه ایران در منطقه با توجه به حوضه‌های رسوبی در جنوب زاگرس افزود: حجم هیدروکربوری که برای ایران در نظر گرفته‌اند، معادل ۱۶ میلیارد بشکه است که هم از بّعد پیشرفت کشور و جذب سرمایه‌ خارجی اهمیت دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه هر کشوری که از نعمت انرژی برخوردار است اقتصاد شکوفاتری دارد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی باید بدانند ایران در نفت و گاز حرف نخست را خواهد زد و برای سودآوری باید وارد بازار ایران شوند.

بررسی ۱۰ درصد از مساحت ایران به روش مغناطیس‌سنجی هوایی

فکور تأکید کرد: یکی از کارهای مهمی که بی‌نظیر بوده، مغناطیس‌سنجی هوایی با هواپیما بوده است و تا اعماق ۷ هزار متر زیر زمین بررسی و تغییرات رسوبی زیر زمین شناسایی می‌شود، برای نخستین بار این کار در ایران با هواپیماهای سبک انجام شده است.

وی در توضیح این مطلب اظهار کرد: تجهیزات مورد نیاز بر روی هواپیما نصب شد و سپس این هواپیما مونتاژ شد و به تأیید سازمان هواپیمایی برای پرواز رسید. برای برداشت اطلاعات هیچ‌گونه پارازیتی نباید ایجاد شود، بنابراین هواپیما به‌گونه‌ای طراحی شده که کمترین صدا را داشته باشد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هواپیما باید در ارتفاع ۶۰۰ تا ۶۵۰ متر سطح زمین حرکت کند و خلبان ماهری می‌طلبد، افزود: در کوه‌های زاگرس برداشت اطلاعات مشکل است، زیرا زاویه صعود باید تعریف شده باشد.

فکور با تأکید بر اینکه ۱۷۵ هزار کیلومتر از خاک ایران با این هواپیما بررسی می‌شود، گفت: یک‌دهم مساحت ایران قرار است به این صورت مطالعه شود و این روش زمان پروژه‌های اکتشافی را به حداقل کاهش می‌دهد.

همکاری با آموزش‌ و پرورش

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به امضای تفاهم‌نامه‌ این شرکت با وزارت آموزش و پرورش برای همکاری در المپیاد زمین‌شناسی اشاره و تصریح کرد: ۱۵ نفر از همکاران مدیریت اکتشاف‌، دانش‌آموزان را آموزش دادند که توانستند مقام سوم جهانی را به‌دست آورند.

فکور گفت: اکنون با چهار کشور برای مطالعات اکتشافی از جمله تاجیکستان وارد همکاری شده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه ۱۴ بلوک اکتشافی در ایران تعریف شده است، تأکید کرد: یکی از بلوک‌های دریایی ما از سوی متخصصان ایرانی، طراحی شده و در آستانه امضای قرارداد است، حجم این بلوک ۳۰ تریلیون فوت‌مکعب و معادل مخزن خانگیران است.

همکاری پژوهشی با ۵ کشور اروپایی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: با یک کشور آسیایی و پنج کشور اروپایی وارد همکاری شدیم و در برخی پروژه‌های تحقیقاتی با این کشورها کار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نخستین پروژه که بکر است و طراحی آن از سوی یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده، پروژه ژئوشیمیایی سطحی است، افزود: در این روش باکتری‌های خاصی که در نفت وجود دارد بررسی می‌شود.

فکور با بیان اینکه راستی‌آزمایی این پروژه با لرزه‌نگاری انجام می‌شود، ادامه داد: در جنوب غربی نیز مخازن نفتی کشف شده است.

این خبر در حال تکمیل است…