آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که ویروس عالم‌گیر کووید-۱۹ پیشرفت بهره‌وری انرژی را به کمترین مقدار در یک دهه اخیر رساند.

به گزارش مؤسسه اطلاعات انرژی آی‌سی‌آی‌اس از سنگاپور، آژانس بین‌المللی انرژی (آی‌یی‌ای) اعلام کرد که ویروس همه‌گیری جهانی کرونا سرعت پیشرفت جهانی در بهره‌وری انرژی را به کمترین مقدار در یک دهه اخیر رسانده و تهدیدی برای تحقق اهداف بین‌المللی آب و هوا ایجاد کرده است.

این نهاد مستقر در پاریس ادامه داد: این مسئله سبب شده است سه سال آینده برای معکوس کردن «این روند نگران‌کننده» حیاتی باشد.

بر اساس گزارش «بهره‌وری انرژی در سال ۲۰۲۰» آژانس بین‌المللی انرژی که روز پنجشنبه (۱۳ آذرماه) منتشر شد، شدت انرژی اولیه جهانی – شاخصی کلیدی درباره مقدار کارآیی فعالیت اقتصادی جهان در مصرف انرژی – امسال کمتر از یک درصد بهبود می‌یابد که ضعیف‌ترین رقم از سال ۲۰۱۰ است.

در این گزارش آمده است: این رقم بسیار کمتر از سطح پیشرفت مورد نیاز برای دستیابی به اهداف مشترک جهان برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، کاهش آلودگی هوا و افزایش دسترسی به انرژی است.

این نهاد تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بهره‌وری انرژی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ و در پی رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا با کاهش ۹ درصدی روبه‌رو شده است.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: از برنامه‌های دولت‌ها برای افزایش سرمایه‌گذاری در بهره‌وری انرژی در پاسخ به بحران اقتصادی استقبال می‌کنیم، اما آنچه تاکنون مشاهده کرده‌ایم نامساعد است و به هیچ وجه کافی نیست.

وی افزود: بهره‌وری انرژی باید در اولویت کارهایی باشد که دولت‌ها برای دستیابی به بهبود پایدار دنبال می‌کنند. این مسئله بسیار اشتغال‌زاست و سبب ادامه فعالیت اقتصادی و صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف‌کنندگان می‌شود و زیرساخت‌های حیاتی را روزآمد می‌کند و مقدار انتشار آلایندگی را کاهش می‌دهد.

بیرول گفت: هیچ بهانه‌ای برای اجتناب از سرمایه‌گذاری بیشتری قابل قبول نیست.

بر اساس تجزیه و تحلیل آژانس ‌بین‌المللی انرژی، سرمایه‌گذاری‌های جهانی در محرک‌های اقتصادی مرتبط با بهره‌وری که تاکنون توسط دولت‌ها اعلام شده است، بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ حدود ۲ میلیون شغل‌تمام وقت ایجاد می‌کند.

افزون بر اقدام‌هایی که در زمینه بهبود بهره‌وری انرژی انجام می‌شود، ۴ میلیون شغل دیگر در سطح جهان از طریق افزایش سرمایه‌گذاری‌های بخش دولتی و خصوصی در ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و صنعت ایجاد می‌کند.