وزیر نیرو گفت: امروز با راهکارهای تک‌بعدی مانند تامین امنیت آب یا انرژی نمی‌توان پاسخی کارآمد به مشکلات زیست محیطی داد و به همین دلیل تشکیل بازار منطقه‌ای پیوند آب، انرژی و محیط زیست پیشنهاد می‌شود.وزیر نیرو گفت: یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی به دلیل برگزاری همایش کاب ۲۱ در پاریس و تصویب دستور کار ۲۰۳۰ توسعه پایدار و همچنین تصویب و اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌های ایران در شرایطی متفاوت از همایش پیشین برگزار می‌شود.
چیت چیان افزود: یکی از دلایل برگزاری این همایش، توجه به منابع محدود و آسیب‌پذیر کره زمین و اجزای حیاتی آن از جمله انرژی، آب، خاک و زیست ‌بوم‌های متنوع آن است که به دلیل مصرف بی‌رویه با خطر مواجه شده است.
وی ادامه داد: اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه و چاره اندیشی ما را قادر می‌کند در نهایت روند جاری را تغییر داده و اثرات وارده بر کره زمین را تعدیل کنیم، اما می‌توان با مشارکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تغییر الگوی مصرف انرژی و مواد از رسیدن به نقطه بدون بازگشت اجتناب کرد و زمینه توسعه پایدار را فراهم کرد.
وی بر لزوم درک و پذیرش مسئولیت‌های مشترک درخصوص مشکلات جهانی تاکید کرد که از جمله آنها مساله تغییر اقلیم است که ارتباط مستقیم با موضوع انرژی دارد.
وزیر نیرو یادآور شد: در نشست کاب ۲۱ پاریس دستورالعمل‌ها برای کاهش گرمایش جهانی مورد توافق قرار گرفت و ابزارها و سازوکارهای مورد نیاز برای تامنی منابع مالی، توسعه و انتقال فناوری، ظرفیت‌سازی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، ارزیابی ضررها و آسیب‌های وارده، شفافیت اقدام ها و تسهیل انطباق با تغییر اقلیم لحاظ شده است.
به گفته چیت چیان این دستورالعمل‌ها نباید فقط به هوا و انرژی محدود شود، بلکه آب، خاک و زیست بوم‌های آسیب‌پذیر باید مورد ملاحظه جدی قرار بگیرد.
این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: وزارت نیرو با اعتقاد به اصل سازگاری زیست محیطی، فعالیت‌ها و توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر با نگرش پیوند میان آب، انرژی و محیط زیست، مدیریت ریسک، پایبندی به اصول توسعه پایدار و اهداف توسعه هزاره ، برنامه‌ریزی وسیعی انجام داده است.
وی گفت: وزارت نیرو اجرای ارکان مدیریت سبز، تلاش برای تثبیت گازهای گلخانه‌ای نیروگاه‌های حرارتی و کاهش آن و توسعه پارک‌های علم و فناوری انرژی‌های پاک را با جدیت پیگیری می‌کند.
چیت‌چیان تاکید کرد: برای همراهی با جامعه جهانی به منظور انجام فعالیت زیست محیطی گسترده، این وزارتخانه در تلاش است تا به‌صورت داوطلبانه میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان چهار درصد با منابع داخلی و افزون بر آن به میزان هشت درصد با کمک‌های مالی، علمی، فنی، فناوری و… اجرایی کند.
وی اضافه کرد: راهکارهای تک‌بعدی مانند تامین امنیت آب یا انرژی نمی‌تواند به خودی خود پاسخی بهینه و کارآمد به این مسایل ارائه کند بلکه وزارت نیرو به‌دنبال راهکارهای علمی و فنی است و به همین منظور ایجاد و تشکیل یک بازار منطقه‌ای پیوند آب، انرژی و محیط زیست پیشنهاد می‌شود.
این مقام مسئول به مواردی که به همین منظور در دستور کار وزارت نیرو است اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید برق کشور هم اینک فراتر از ۷۴ هزار مگاوات است که در ۱۰ سال آینده به میزان ۴۷ تا ۵۰ هزار مگاوات افزایش خواهد داشت.
وی یادآور شد: هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات با توسعه منابع تجدیدپذیر خورشیدی، بادی، آبی، زیست توده و زمین گرمایی و هفت هزار مگاوات دیگر از افزودن بخش بخار این نیروگاه‌های گازی و تبدیل آن به سیکل ترکیبی میسر خواهد شد که نتیجه آنها کاهش گازهای گلخانه‌ای خواهد بود.
چیت‌چیان با بیان این که ۵۰ درصد نیروگاه‌های کشور را صنایع و پیمانکاران داخلی ساخته و اجرا کرده اند، افزود: امسال ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی جدید همچنین انتقال فناوری ساخت توربین‌های گازی کلاس F امکان‌پذیر می‌شود که نتیجه این اقدام ها افزایش راندمان نیروگاه‌ها از ۴۷ به ۵۸ درصد و در نتیجه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش گازهای گلخانه‌ای خواهد بود.
به گفته وی، تا سه سال پیش ۴۰ درصد مصرف سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور از مازوت و گازوئیل بود اما سال گذشته سهم گاز طبیعی در این نیروگاه‌ها به ۸۱ درصد افزایش یافت.
چیت‌چیان مهم‌ترین اقدام انجام شده در این راستا را کاهش تلفات شبکه توزیع برق از ۱۵ به ۱۱ درصد در کمتر از سه سال برشمرد و ادامه داد: پیاده‌سازی زیرساخت های اندازه‌گیری و هوشمندسازی شبکه برای امکان‌پذیرکردن مدیریت مصرف انرژی و مدیریت بار و امکان افزایش بهره‌گیری از تولید پراکنده در دستور کار است و در پنج سال آینده بیش از پنج میلیون مشترک برق کشور به این ابزارها مجهز می‌شوند.
وی با یادآوری برخورداری ایران از بزرگ‌ترین ذخایر انرژی فسیلی جهان اضافه کرد: در ماه‌های گذشته و با برداشته شدن تحریم‌ها، ایران توانسته ظرفیت صادرات نفت خام خود را به دو برابر افزایش دهد. علاوه بر آن کشومان با دارا بودن ظرفیت‌های صنعتی متنوع به ویژه در انرژی‌های الکتریکی و فسیلی و مطرح بودن به ‌عنوان چهارمین کشور جهان از حیث نیروهای متخصص فنی و مهندسی می‌تواند علاوه بر ارتقای راندمان انرژی نقش قابل توجهی در جهان از حیث تامین انرژی و کمک به سایر کشورها از نظر تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی ایفا کند.
به گزارش ایرنا، یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی بزرگترین گردهمایی متخصصان و مدیران بخش انرژی کشور است. شعار این دوره با تمرکز بر موضوعهای سیاستی و کاربردی بخش انرژی، «پویایی انرژی در جهان در حال تغییر» است.
دراین همایش دو روزه ۶۰ متخصص بین المللی از ۲۲ کشور جهان شامل کشورهای انگلستان، آمریکا، آلمان، ترکیه، اتریش، کانادا، ژاپن، ایتالیا، بلژیک، یونان، استرالیا، چین، فنلاند، قزاقستان، نیوزیلند، اردن، پاکستان، اسپانیا، هندوستان، امارات، فنلاند و لبنان در قالب سخنران کلیدی، ارائه دهنده مقاله و مدعو حضور دارند.
در این همایش چهار میزگرد تخصصی با محورهای تأمین مالی و تراز منابع و مصارف مالی بخش انرژی، انرژیهای تجدیدپذیر و کنوانسیونهای زیست محیطی، مرزهای سیاست گذاری و دانش دربهره وری انرژی و میزگرد پیوند آب و انرژی در نیروگاه های برق‌آبی برگزار و درآنها به بررسی مشکلات و موضوعهای مهم بخش انرژی پرداخته می‌شود.
این همایش ظرفیتهای جدیدی را برای توسعه پژوهشهای بنیادین و ارائه راهکارهای حل مسائل و چالشهای فرآروی سازمانها و مراکز مرتبط در بخش انرژی ایجاد کرده است.
همزمان با برگزاری این همایش، نمایشگاه جانبی برگزار شده است که فرصتی برای شرکتها و مؤسسه های فعال در حوزه انرژی برای ارائه آخرین دستاوردهای خود به شمار می‌رود.
در این همایش بین‌المللی ۲۲۶ مقاله تخصصی در قالب پنج محور کلی پویایی در تامین مالی بخش انرژی، پویایی ساختارها و نهادهای انرژی، پویایی‌های فناوری انرژی، پویایی انرژی و محیط زیست و اقتصاد پویا و بازار انرژی ارائه خواهد شد.
این همایش تا روز سه شنبه یازدهم خرداد ماه به کار خود ادامه می دهد.

به نقل از سایت بهینه سازی مصرف سوخت