مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس، از اجرای کامل و موفق عملیات خاموشی کلی (TSD) شرکت پالایش نفت بندرعباس در راستای اجرای طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت تولید فرآورده این پالایشگاه خبرداد.
هاشم نامور به خبرنگار گفت: برای بهره برداری و راه اندازی واحدهای تازه ساخت طرح ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین و اجرای اتصالات برقی، ابزار دقیق و مکانیکی از جمله لوله‎های آب و بخار، مواد نفتی، هیدروکربن و گاز این طرح با بدنه اصلی پالایشگاه، برای تامین خوراک واحدهای جدید، همزمان با عملیات اجرایی تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر در جو و خلاء، گاز مایع و تصفیه آب های ترش و مراکس، عملیات خاموشی کلی پالایشگاه نیز انجام شد.

وی افزود: برنامه خاموشی کلی پالایشگاه (TSD) از هفته سوم تعمیرات اساسی به مدت ١١ شبانه روز اجرایی شد و پس از انجام کار و اتصالات لازم به ویژه در واحدهای آب، برق، بخار و واحد سوخت پالایشگاه، همزمان با راه اندازی واحدهای مورد تعمیرات اساسی، همه واحدهای فرآیندی نیز راه اندازی و به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، با اشاره به این که اجرای این عملیات حجیم و حساس در بازه زمانی تعریف شده بسیار با اهمیت بود، ادامه داد: با بهره گیری حداکثری از توان و تخصص نیروهای داخلی و مشارکت عمومی کارکنان و با پایش ها، کنترل‎ها و نظارت‎های روزانه ای که صورت گرفت، کار اتصال‎های مورد نیاز به‎ویژه در ایستگاه های برق و واحد سوخت با موفقیت انجام شد.

وی با بیان این که عملیات خاموشی کلی پالایشگاه به منظور بهره برداری از طرح افزایش ظرفیت یک الزام بود، اعلام کرد: طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‎های بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس که در مراحل پایانی ساخت قرار دارد، دارای ٩ واحد فرآیندی است که بر اساس اولویت بندی های صورت گرفت ابتدا واحد بنزین سازی (CCR)، سپس واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک و پس از آن واحد تصفیه نفت گاز و سرانجام دیگر واحد های جانبی مانند واحد آمین، واحد تصفیه آبهای ترش، برج های خنک کننده و واحد بازیافت گوگرد به بهره برداری می رسد.

نامور گفت: طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت بندرعباس دارای ٩ واحد اصلی است که واحدهای تصفیه نفتای سنگین با ظرفیت ٢٥ هزار بشکه در روز، واحد تصفیه نفتای سبک با ظرفیت ٢١ هزار بشکه در روز، واحد تبدیل کاتالیستی با ظرفیت ٢٥ هزار بشکه در روز واحد تصفیه نفت گاز با ظرفیت ٥٠ هزار بشکه در روز و واحد بازیافت گوگرد با ظرفیت ١٢٠ تن در روز از واحد های مهم این طرح است.

به گفته مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس، با اجرای این طرح ظرفیت تولید بنزین به میزان ٣ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد و ۷۰ درصد از بنزین تولید این پالایشگاه (هشت میلیون لیتر) یورو ۴ خواهد شد و سرانجام ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به ۱۲ میلیون لیتر می رسد.

وی افزود: کیفیت نفت گاز تولیدی به میزان هشت میلیون لیتر در روز و گوگرد گرانول به میزان ٢٥٠ تن در روز افزایش می یابد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت پالایش روزانه ٣٥٠ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی سومین پالایشگاه نفت کشور به لحاظ ظرفیت پالایشی است که به دلیل موقعیت مکانی، ویژگی‎هایی همچون استفاده از آب دریا به منظور خنک کردن و تهیه آب شیرین و استفاده از اسکله اختصاصی برای دریافت نفت خام و صادرات فرآورده دارد.