وزیر امور اقتصاد و دارایی:
وصول درآمد حاصل از فروش نفت ۵۸۰ درصد افزایش یافت/ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد
وصول درآمد حاصل از فروش نفت ۵۸۰ درصد افزایش یافت/ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی از وصول ۵۸۰ درصدی درآمد حاصل از فروش نفت، میعانات گازی و ۲۰۰ درصدی درآمد حاصل از مالیات در۴ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و تأکید کرد: دستورکاری برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار به نقل از ایرنا، سید احسان خاندوزی امروز (سه‌شنبه، چهارم مرداماه) در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به افزایش صادرات نفتی و نرخ تبدیل ارزی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، شاهد افزایش ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات به خزانه در ۴ ماهه نخست امسال بودیم و این موارد از موارد ذیل تبصره ۱۴ بود که سبب شد دولت با تنخواه کمتری وضع مالی خود را سامان دهد.

وی از رشد ۴۸ درصدی درآمدی منابع بودجه نسبت به مدت مشابه پارسال و افزایش ۱۶ درصدی هزینه‌ها خبر داد و گفت: دولت روی این موضوع متمرکز بود تا بتواند درآمد پایدار بیشتری کسب کند. این یعنی جبران کسری بودجه در دستور کار دولت بود و در ۴ ماهه نخست امسال محقق شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آخرین وضع صدور مجوز در درگاه ملی، اظهار کرد: یکی از نقاط مورد تأکید دولت در سال کمک به تولید، کاهش هزینه‌ها و رفع موانع تولید از جمله مجوزهاست که پیگیری می‌شود و تاکنون ۱۷۵ هزار درخواست مجوز موجه به دستگاه‌های دولتی وصول شده است که یک سوم این درخواست‌ها منجر به صدور مجوز شد و درخواست کننده بدون عبور از مسیر مراجعه حضوری تنها از طریق دولت الکترونیکی مجوز خود را دریافت کرد.

به گفته خاندوزی، ۷۰ درصد دیگر این درخواست‌ها در حال بررسی هستند و برخی دستگاه‌ها تخلف کردند و برخی هم در اتصال به شبکه ملی درگاه‌ها دچار مشکل هستند.

وی به سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه و موارد اقتصادی این سفرها اشاره کرد و گفت: این سفرها در راستای سیاست کلی و زیر چتر سیاست همسایگی که اولویت نخست سیاست خارجی است، انجام شد. در سفر رئییس جمهور روسیه بر اجرایی شدن محورهایی تاکید شده که درسفر آیت‌الله رییسی به روسیه انجام شده بود و در حال پیگیری اجرای آن هستیم که یکی از آنها اجرای روبل در واحد ارزی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در سفر رئیس جمهوری ترکیه به ایران هشت سند و موافقت‌نامه بین تهران و آنکار امضا شد که مهمترین آن به موضوع قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز بر میگشت و مورد دیگر اجماع نظر روسای جمهور دو کشور بر افزایش سقف مبادلات تجاری به بیش از ۳۰ میلیارد بود که امیدواریم در همین دولت شاهد به ثمر نشستن آن باشیم.

دستورکاری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد

خاندوزی در پاسخ به اینکه آیا آمار دقیقی از مصرف بنزین در کشور دارید و اینکه گمانه‌زنی‌ها برای واردات بنزین صحت دارد، اظهار کرد: با توجه به تولید بنزین که در کشور انجام می‌شود، دقت آماری خوبی وجود دارد و نسبت به مصرف هم آمار موجود است؛ اما سیاست دولت با توجه به دستوررئیس جمهوری مبنی بر افزایش نیافتن قیمت، تلاش بر این است تا از راه‌های دیگر مانند گاز سوز کردن خودروها شرایط طوری باشد که مصرف بنزین افزایش نیابد و نیاز به واردات بنزین نداشته باشیم.

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین و طرح آزمایشی بنزین در جزیره کیش، تأکید کرد: مکررا عرض می‌کنم دستور کاری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ۵ ماه است که طرح آزمایشی بنزین اجرا و اکنون متوقف شده، قرار است این طرح انجام شده بررسی شود و اگر نیاز به اصلاحات یا توسعه دارد انجام شود، هنوز تصمیم‌هایی اتخاذ نشده است. اگر هر تصمیمی هم گرفته شود، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ نداریم.

روبل جایگزین دلار بین ایران و روسیه شده است

خاندوزی درباره خروج دلار از مبادلات تجاری ایران با روسیه گفت: اقدام‌های خوبی در این زمینه از سوی بانک مرکزی انجام شده است، با امضای قراردادهای دو و سه جانبه انجام شده، روبل جایگزین دلار بین ایران و روسیه برای مبادلات شده است.

وی درباره افزایش نرخ سود بین بانکی با رد خبر استعفای رئیس بانک مرکزی در این باره اظهار کرد: تا این لحظه سیاست و مصوبه رسمی دولت همان است که در یکم بهمن‌ماه سال گذشته به ستاد اقتصادی ابلاغ و تکالیف متعددی در نظر گرفته شد، البته قرار است این موضوع در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شود.