سخنگوی دولت:

وزارت نفت در کارگروه راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها حضور خواهد داشت

به گزارش خبرنگار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی، امروز (سه‌شنبه، چهارم خردادماه) در نشست خبری هفتگی که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، گفت: ما به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به روند احیای برجام سرعت بخشد، هر یک روز تأخیر در این فرآیند، با برطرف کردن دیوار بی‌اعتمادی، حل اختلاف را به‌ لحاظ سیاسی پیچیده‌تر می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که هیئت‌های مذاکره‌کننده احیای برجام اکنون در پایتخت‌های خود حضور دارند و برابر اخباری منتشرشده در پایان دور اخیر مذاکرات، گفته شد ادامه کار نیازمند تصمیم‌های سیاسی است که در پایتخت‌ها گرفته می‌شود، آیا در این زمینه خبر جدیدی دارید، افزود: بخش عمده مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها و اقدام‌های طرفین برای بازگشت به تعهدها پایان یافته و تفاهم‌های مقدماتی حاصل شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اختلاف‌های جزئی باقی مانده که مذاکره درباره آنها تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت. دولت تاکنون با موفقیت به وظیفه خود عمل کرده است و می‌توانم خبر بدهم که با رعایت همه ملاحظات و مصالح ملی و تحت نظر مقام معظم رهبری، تقریباً درباره رفع تحریم‌های ناقض برجام با دیگر طرف‌ها به تفاهم رسیده‌ایم.

ربیعی با اشاره به اینکه به این ترتیب بر اساس تفاهم صورت گرفته، دقیقاً به آنچه در سال ۹۴ توافق کردیم و آمریکا با بدعهدی ترامپ از آن خارج شد باز خواهیم گشت، گفت: البته آمریکا با عناوین دیگر و به بهانه برجام تحریم‌های دیگری را انجام داده که موظف است آنها را هم لغو کند، ما همچنان مذاکرات را با دقت دنبال می‌کنیم، تجربه تلخ بدعهدی آمریکا به ما می‌گوید ذره‌ای از منافع ملی خود کوتاه نیاییم.

وی گفت: دولت کارگروهی را برای راستی‌آزمایی تعهدهای آمریکا و لغو تحریم‌ها با مشارکت وزارت نفت، راه و شهرسازی و بانک مرکزی تشکیل داده و به محض آغاز روند اجرای تعهدها از سوی آمریکا، با دقت به وظیفه خود برای اطمینان از انجام واقعی تعهدها عمل خواهد کرد.