هیئت نفتی جمهوری آذربایجان به دیدار وزیر نفت آمد
هیئت نفتی جمهوری آذربایجان به دیدار وزیر نفت آمد

وزیر نفت در دیدار با اعضای هیئتی از جمهوری آذربایجان به ریاست مدیرعامل شرکت سوکار، بر توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های تهران-باکو در حوزه نفت و گاز تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار، ظهر امروز (چهارشنبه، ۱۷ آذرماه) هیئتی از جمهوری آذربایجان به ریاست رونق عبدالله‌یف مدیرعامل شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) به دیدار جواد اوجی، وزیر نفت آمد.

دو طرف در این ملاقات ضمن تأکید بر روابط دوجانبه تجاری، درباره توسعه همکاری‌های گازی گفت‌وگو کردند، عملیاتی شدن قرارداد سه‌جانبه سوآپ گازی میان ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و آماده‌سازی مراحل اجرایی شدن این قرارداد از محورهای گفت‌وگوها بود.

توسعه مناسبات انرژی و تحکیم همکاری‌ها در حوزه دریای خزر از جمله محور گفت‌وگوهای هیئت آذربایجانی با وزیر نفت بود.

به گزارش شانا، اوجی هفتم آذرماه پس از امضای قرارداد سه‌جانبه گاز در گفت‌وگوی زنده با بخش خبری شبکه یک سیما اظهار کرده بود: از حدود دو ماه پیش مذاکره با ترکمنستان و آذربایجان در بحث تجارت گاز آغاز شد که در این سفر منجر به امضای قرارداد سوآپ سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به سمت آذربایجان از مرز آستارا شد.

وی با اشاره به اینکه از دی‌ماه ۱۳۹۵ واردات گاز از ترکمنستان قطع شده بود، اعلام کرده بود: قرارداد سه‌جانبه گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان از اول زمستان عملیاتی می‌شود.

قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران به مقدار سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب روز یکشنبه (هفتم آذرماه) با حضور رؤسای‌جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در ترکمنستان و در حاشیه نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) امضا شد.