پیرو اعلام آمادگی اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) وزارت نفت برای کمک به عملیات آواربرداری و امداد و نجات ساختمان پلاسکو از طریق اعزام نیروهای متخصص و ارسال تجهیزات، گروه‎هایی از شرکت‎های تابعه نفت برای همراهی با فرآیند کمک رسانی به این فاجعه، به محل ساختمان پلاسکو اعزام شده‎اند.
به گزارش خبرنگار، تیمی از متخصصان شرکت ملی حفاری ایران روز (شنبه، ٢ بهمن ماه) برای مشارکت در عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو راهی تهران شدند.

مسعود حقیقی، معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات تخصصی این خبر را اعلام و عنوان کرده است: متخصصان کنترل فوران و بحران این شرکت در بازدید از محل حادثه، پیشنهادهای فنی به منظور بهبود و شتاب‎بخشی به عملیات آواربرداری ارائه داده‎اند.

به گفته وی، شرکت ملی حفاری ایران آمادگی کامل دارد تا به محض دریافت نظرات مدیران بحران شهرداری تهران با بکارگیری همه امکانات وارد عمل شود.

شرکت ملی حفاری ایران با توجه به ماهیت کار حفاری و حوادث احتمالی ناشی از آتش سوزی در نتیجه فوران چاه های نفت و گاز، تجارب ارزنده‎ای در خصوص مهار و کنترل فوران، پاکسازی، تخلیه و انتقال تجهیزات و سازه های آسیب دیده در موقعیت های عملیاتی دارد و اعزام تیم کمک‎رسانی این شرکت در شرایطی است که ٣٠ دی ماه و تنها با گذشت چند ساعت از فروریختن ساختمان پلاسکو، گروهی کمکی از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران پس از هماهنگی مدیر منطقه با رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت استان، مجهز به چهار خودروی سبک همراه با دستگاه برش و کپسول هوا گاز برای امدادرسانی به محل حادثه اعزام شدند.

یکم بهمن ماه نیز، دومین تیم کمک رسانی این شرکت متشکل از نیروهای تازه نفس به همراه تجهیزات عازم محل حادثه شدند.

در پی حادثه آتش سوزی مجتمع تجاری تولیدی پلاسکو و فروریختن این ساختمان، تعدادی از آتش نشانان در زیر آوار ناشی از تخریب ساختمان گرفتار شدند و به این ترتیب، عملیات آواربرداری از سوی امدادرسانان در دستور کار قرار گرفت که همچنان نیز ادامه دارد.

به دنبال وقوع این حادثه، سیدباقر مرتضوی، مشاور وزیر نفت و مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) و پدافند غیرعامل وزارت نفت از آمادگی همه واحدهای آتش نشانی و HSE صنعت نفت برای کمک به عملیات آواربرداری و امداد و نجات ساختمان پلاسکو خبر داد و اعلام کرد: صنعت نفت آماده ارائه هرگونه کمک به عملیات آواربرداری و امداد و نجات ساختمان پلاسکو از جمله اعزام نیرو‎های متخصص و ارسال تجهیزات مورد نیاز است.

بخش اورژانس بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران نیز در پی وقوع این حادثه، برای پذیرش مصدومان به حالت آماده باش درآمده است. همچنین کارکنان صنعت نفت در شرکت‎ها و مناطق عملیاتی مختلف این صنعت به ویژه کارکنان بخش ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت های تابعه، به آتش‎نشانان جان‌باخته در حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو ادای احترام کردند.