هشدار ریاض درباره کاهش احتمالی تولید اوپک‌پلاس قیمت نفت را افزایش داد
هشدار ریاض درباره کاهش احتمالی تولید اوپک‌پلاس قیمت نفت را افزایش داد

قیمت‌های جهانی نفت خام در پی اظهار نظر وزیر انرژی عربستان درباره واکنش احتمالی اوپک‌پلاس به آغاز روند کاهشی در بازار نفت، در معاملات روز سه‌شنبه (یکم شهریورماه) افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از اینکه عربستان هشدار داد که تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) می‌توانند تولید خود را برای اصلاح کاهش اخیر قیمت نفت کاهش دهند، نگرانی‌ها درباره محدودیت عرضه بار دیگر بر بازار حاکم و این شرایط سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی این ماده شد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز سه‌شنبه تا ساعت ۳ و ۲۸ دقیقه به وقت گرینویچ با ۹۳ سنت یا یک درصد افزایش به ۹۷ دلار و ۴۱ سنت به ازای هر بشکه رسید، در حالی که این شاخص دوشنبه پس از تجربه یک روز معاملاتی متلاطم، با کاهش بیش از ۴ دلاری روبه‌رو شد.

قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۰ سنت یا یک درصد افزایش به ۹۱ دلار و ۲۶ سنت برای هر بشکه رسید.

در بحبوحه ترس از رکود جهانی و تقاضای سوخت، شاخص‌های نفتی برنت و دبلیوتی‌آی در این ماه به‌ترتیب حدود ۱۲ و ۸ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که اوپک و متحدانش آماده هستند برای مقابله با کاهش اخیر قیمت نفت ناشی از نقدینگی ضعیف بازارهای آتی و ترس‌ ناشی از رکود شدید اقتصادی، عرضه نفت را کاهش دهند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در این باره به بلومبرگ گفت: اوپک‌پلاس ابزار و انعطاف لازم برای مقابله با چالش‌ها را دارد.