دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان این که طی ٢٥ سال آینده، تقاضای انرژی در کشور ٣ برابر می شود، تاکید کرد: باید استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدحسین عادلی، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف)، (دوشنبه، ١١ مردادماه) با بیان این مطلب افزود: هم اکنون ٩٨ درصد انرژی کشور از طریق نفت و گاز تامین می شود و لازم است میزان استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در کشور گسترش یابد.
وی گفت: مصرف انرژی در کشور هم اکنون بیشتر محدود به نفت و گاز است و در ٢٥ سال آینده نیز این رویه ادامه می یابد و تقاضا سه برابر خواهد شد.
عادلی با بیان این که هم اکنون به ترتیب مصارف خانگی و نیروگاه ها بیشترین حجم مصرف را به خود اختصاص داده اند، تصریح کرد: این رویه در آینده تغییر خواهد کرد و در آینده سهم بخش نیروگاهی از خانگی بیشتر می شود.
وی با اشاره به برنامه های بهینه سازی مصرف انرژی در کشور گفت: اگر بهره وری افزایش یابد، مصرف گاز کشور ٢٠ درصد کمتر می شود و می توانیم این گاز را به صادرات اختصاص دهیم.
عادلی با بیان این که ایران بازیگر بالقوه بازار گاز است، خاطرنشان کرد: برخی کارشناسان معتقدند در عصر طلایی گاز قرار داریم و این سوخت، خورشیدی در حال طلوع است.
دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ادامه به بازار جهانی گاز اشاره کرد و یادآور شد: آمریکا که از سال ٢٠٠٥ واردکننده گاز بود از ابتدای امسال به صادرکننده گاز تبدیل شده است و استرالیا نیز به عنوان یک تولیدکننده متوسط تا چندسال آینده قطر را پشت سر می گذارد.
عادلی به بخش واردات نیز اشاره کرد و گفت: چین و هند با پشت سرگذاشتن ژاپن به بازیگران جدیدی در بخش واردات گاز تبدیل می شوند.
دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز افزود: در سالهای آینده، تقاضا برای مصرف گاز افزایش می یابد که در این زمینه، چین، آمریکا، هند و ایران بیش از نیمی از تقاضای جدید را به خود اختصاص می دهند.

به نقل از خبرگذاری شانا