مجلس نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را مشخص کرد.
به گزارش خبرنگار شانا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ٣١ فروردین‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای تبصره ١٤ لایحه بودجه سال ٩٥ کل کشور که در مورد هزینه کرد درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها بود، با این تبصره موافقت کردند.

به موجب تبصره ١٤ لایحه یادشده؛ در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب ٨٨/١٠/١٥ به دولت اجازه داده می‌شود در سال ١٣٩٥ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد ریال و ردیفهای یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روشهای پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام نماید.

بند الحاقی ١- دولت موظف است در سال ١٣٩٥ یارانه نقدی خانوارهایی که سرپرست آنها مشمول عناوین زیر هستند را حذف نماید:

١- کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل ٣٥٠ میلیون ریال باشد.

٢- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان

٣- کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداریها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از ٣٥٠ میلیون ریال باشد.

٤- کلیه مدیران و اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکتهای دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیئت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانکها و بیمه ها و مؤسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از ٣٥٠ میلیون ریال باشد.

٥- کلیه ایرانیان مقیم خارج کشور

٦- کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق ذکر نشده‌اند.

بند الحاقی ٢ – از ابتدای تیرماه ١٣٩٥ پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می شود.

بند الحاقی ٣ – دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی می باشد.

بند الحاقی ٤ – در اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی منابع حاصل از اجرای بند الحاقی یک این تبصره به شرح زیر هزینه می گردد.

الف- ٣٠ درصد جهت یارانه سود تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و بهزیستی و ایثارگران و رزمندگان معسر و فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانان

ب- ٣٥ در جهت پرداخت یارانه سود تسهیلات به واحدهای کوچک متوسط صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و صادراتی

ج- ١٥ درصد جهت حمایت از نوسازی صنایع با رویکرد کاهش مصرف شدت انرژی

د- ٢٠ درصد جهت ارائه مشوق ها و زیرساخت های صادراتی

بند الحاقی ٥ – خانوارهایی که تعداد فرزندان تحت تکفل آنها ٥ نفر و بیشتر باشند از شمول این تبصره خارج بوده و با هر درآمدی با تقاضای آنها از یارانه برخوردار هستند.

دولت موظف است در تشخیص خانوارهای سه دهک نخست درآمدی تعداد جمعیت خانوار را مورد توجه قرار دهد.

به نقل از خبرگذاری شانا