ارزش نفت، گاز و میعانات گازی تولید شده در شرکت بهره‎برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در سال ۹۵، معادل ۹ میلیارد دلار اعلام شد.

به گزارش خبرنگار، غلامحسین منتظری، مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در تشریح عملکرد این شرکت گفت: این شرکت پارسال ۶۲ میلیارد مترمکعب گاز، ۲۰ میلیون بشکه میعانات گازی و ۲٫۲ میلیون بشکه نفت تولید کرد که ارزش مجموع این تولیدات معادل ۹ میلیارد دلار است.

وی پیش‎بینی کرد که در سال ۹۶ نیز این شرکت به میزان مشابه سال ۹۵، نفت، گاز و میعانات گازی تولید کند.

منتظری از انجام ۲۲۸ هزار نفر-ساعت تعمیرات اساسی تاسیسات و خطوط لوله شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی در سال ۹۵ خبر داد و گفت: پارسال عملیات توپکرانی هوشمند روی ۱۱۰ کیلومتر خطوط لوله این شرکت انجام شد و پیش بینی می‎کنیم امسال هم ۲۲۰ هزار نفر-ساعت تعمیرات اساسی انجام و ۲۰۰ کیلومتر خطوط لوله این شرکت توپکرانی هوشمند شود.

غلامحسین منتظری-مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی درباره برنامه تولید گاز این شرکت در سال ۹۶ عنوان کرد: پیش بینی ما این است که میانگین تولید گاز در هشت ماه نخست سال، روزانه ۱۶۳ میلیون مترمکعب و در چهار ماه آخر سال، روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب باشد.

وی تمرکز بر حوزه اقتصاد مقاومتی، فعال‌سازی کمیته ساخت داخل، اقدام‎های زیست محیطی، بهره‌مندی از ظرفیت‎های دانشگاهی به‌ویژه دانشگاه شیراز و برگزاری دوره‎های مختلف برای خانواده کارکنان شرکت را از جمله دیگر فعالیت‎های نفت و گاز زاگرس جنوبی در سال ۹۵ خواند و افزود: از مجموع حدود پنج هزار و ۵۰۰ نفر کارکنان این شرکت، بالغ بر پنج هزار و ۱۰۰ نفر در مناطق عملیاتی کار می کنند.

گستره فعالیت‎های نفت و گاز زاگرس جنوبی

شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی به عنوان یکی از سه شرکت تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، هم اکنون در گستره سه استان بوشهر، هرمزگان و فارس در پنج منطقه عملیاتی فعالیت دارد. منطقه عملیاتی نار و کنگان با ظرفیت تولید روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز در استان بوشهر واقع شده است و گاز تولیدی این منطقه به پالایشگاه فجر جم ارسال می شود.

منطقه عملیاتی پارسیان در جوار شهرهای لامرد و خنج واقع شده است و ظرفیت تولید در آن از چهار میدان شانول، وراوی، تابناک و هما حدود ۸۰ میلیون متر مکعب در روز است و گاز تولیدی آن به پالایشگاه پارسیان می رود. منطقه عملیاتی آغار و دالان با ظرفیت تولید روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب گاز در روز در جوار شهر فراشبند واقع است و بخش عمده گاز تولیدی ۲ میدان آغار و دالان برای تزریق به میادین نفتخیز جنوب ارسال می شود.

منطقه عملیاتی سرخون و گشوی جنوبی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی نیز با ظرفیت تولید روزانه حدود ۸٫۵ میلیون متر مکعب گاز در استان هرمزگان واقع شده است و خوراک پالایشگاه گازی سرخون را تامین می کند. میدان سرخون با سابقه بیش از ۳۰ سال تولید، قدیمی ترین میدان نفت و گاز زاگرس جنوبی به شمار می‎رود و به گفته منتظری، تاکنون ۷۰ درصد مخزن آن تخلیه شده و ارزیابی افق‎های پایینتر میدان در دستور کار است.

تنها منطقه عملیاتی نفتی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی نیز منطقه سروستان و سعادت آباد است که هم اکنون روزانه حدود ۶ هزار بشکه نفت از آن برداشت و به پالایشگاه شیراز ارسال می شود.

منتظری ابراز امیدواری کرد که میدان نفتی خشت نیز نیمه نخست سال ۹۷ وارد مدار تولید شود و روزانه حدود ۲۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی بیفزاید.