نفت برنت نزدیک به ۸۵ دلار داد و ستد شد

نفت برنت نزدیک به ۸۵ دلار داد و ستد شد

قیمت‌های جهانی نفت خام در پی انتظارها درباره محرک‌های اقتصادی چین و در عین حال کاهش ارزش دلار افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت‌های جهانی نفت خام در معاملات روز سه‌شنبه (۲۲ فروردین‌ماه) به‌دلیل انتظارها از محرک‌های اقتصادی بالقوه چین، روند مطلوب تقاضا در بقیه کشورهای آسیایی و کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام ایالت متحده آمریکا افزایش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۵ و ۵۷ دقیقه به وقت گرینویچ با ۶۴ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش به ۸۴ دلار و ۸۲ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۶۷ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۴۱ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

داده‌های اقتصادی چین نشان داد در ماه مارس ۲۰۲۳ سرعت رشد تورم مصرف‌کننده به پایین‌ترین حد از سپتامبر ۲۰۲۱ رسیده است و این نشان می‌دهد ضعف تقاضا در بحبوحه بهبود نابرابر اقتصادی ادامه دارد و در عین حال چشم‌انداز مثبتی از اقدام‌های احتمالی چین برای تقویت رشد اقتصادی وجود دارد.

تینا تانگ، تحلیلگر مؤسسه «سی‌ام‌سی مارکتز» (CMC Markets) در این باره گفت: شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) چین در ماه مارس کمتر از حد انتظار است و احتمال می‌رود دولت چین برای تحریک بیشتر اقتصاد مشوق‌هایی را در نظر بگیرد.

قیمت‌های آتی نفت خام نیز با کاهش ارزش دلار به‌دلیل انتظارها مبنی بر اینکه بانک مرکزی آمریکا به پایان چرخه افزایش نرخ بهره نزدیک‌تر شده است، افزایش یافت. 

کاهش ارزش دلار، قیمت نفت را برای دارندگان دیگر ارزها پایین می‎آورد و از قیمت نفت نیز حمایت می‌کند.