انرژی خورشیدی از جمله انرژی‌های پاک و تجدید‌پذیری است که در همه‌جای جهان قابل بهره‌برداری است. این انرژی به‌لحاظ قدرت بازدهی و اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از نقاط ایران برای بهره‌برداری از این نوع انرژی و تولید انرژی پاک دارای ظرفیت است. با توجه به اینکه محل قرار گرفتن نیروگاه خورشیدی تأثیر بسزایی در میزان تولید و بازدهی آن دارد، تعیین مناطق مناسب برای احداث آن نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. دراین میان سیستان و بلوچستان نیز از جمله استان‌هایی است که بنابه شرایط اقلیمی که دارد، برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی بسیار مناسب است. «محمد ساتکین»، رئیس انجمن علمی انرژی ایران در «ساتبا» (سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق) در این خصوص درگفت‌و‌گو با «ایران»، اعلام کرد: سیستان و بلوچستان به‌دلیل تابش مناسب وخوبی که دارد جزو مناطق مناسب برای استفاده از پنل‌های خورشیدی است. متوسط میزان تابش این استان بین ۲ تا ۲ هزار و ۳۰۰ کیلو وات ساعت بر مترمربع در سال است که بسیار مناسب برای نیروگاه‌های خورشیدی است. در این استان، از شمال به جنوب بین شهر زاهدان تا منطقه سرباز که شامل سراوان و خاش نیز می‌شود، به طور متوسط درسال ۲هزار و ۳۰۰ کیلو وات ساعت بر مترمربع تابش تخمین زده می‌شود که برای تولید برق از طریق پنل‌های خورشیدی تابش بسیار خوبی است. علاوه بر آن مناطقی از قبیل زابل و زهک هم این مزیت را دارند. مرز سیستان و بلوچستان با استان کرمان هم به‌دلیل میزان تابش نسبتاً خوب و وجود زمین‌های منابع طبیعی، برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی بسیارمناسب است.
مدیرکل دفتر ظرفیت سنجی و ارزیابی منابع انرژی در «ساتبا»، با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در این استان، اظهار داشت: تعدادی از شرکت‌های سرمایه گذار، متقاضی راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در زابل، سراوان و بخشی از زاهدان هستند. خوشبختانه درخواست ساخت و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در این مناطق بالا بوده اما به‌دلیل بعضی از محدودیت‌هایی که در سرمایه گذاری‌ها وجود دارد (از قبیل شرایط بانکی و تأمین منابع مالی برای سرمایه‌گذاران)، هنوز راه‌اندازی این نیروگاه بعضاً محقق نشده که امیدواریم این امر بزودی محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع در سیستان و بلوچستان تاکنون ۶۸ کیلووات نیروگاه تجدید پذیر داریم که اکثر قریب به اتفاق آنها نیروگاه‌های خورشیدی است. اخیراً نیز یک نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در نزدیکی شهر زاهدان به بهره‌برداری رسیده است.
ساتکین با تأکید بر اینکه گرمای شدید روی تولید برق پنل‌های خورشیدی تأثیر منفی دارد، خاطرنشان کرد: هرچه گرما شدید باشد تولید برق پنل‌ها نیز پایین می‌آید. پنل‌های خورشیدی در مناطق خنک، مرتفع و ییلاقی تولید برق بالاتری دارند، بر این اساس شناسایی چنین مناطقی در استانی مانند سیستان و بلوچستان برای استفاده از این پنل‌ها باید در اولویت قرار گیرد.