رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی ایران اعلام کرد که نسخه نهایی چشم انداز انرژی ایران طی یک ماه آینده در اختیار عموم قرار می گیرد.
به گزارش خبرنگار شانا، سید حسین ایرانمنش در جمع خبرنگاران با اشاره به نهایی شدن نسخه نخست چشم انداز انرژی ایران و ارائه آن به معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: این نسخه مبتنی بر مدلهای طرح جامع انرژی و چشم انداز انرژی برنامه ششم توسعه داده شده است.

وی افزود: این چشم انداز در سه سناریوی مختلف خوشبینانه، وضع جاری و رشد اقتصادی بالای هشت درصد و در دامنه های کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت و در حاملهای انرژی مختلف مورد ارزیابی صورت گرفته است.

ایرانمنش، با بیان این که هم اکنون موسسه مطالعات بین المللی انرژی ایران ٢٠ پروژه تحقیقاتی در حال اجرا دارد، افزود: میزان این تحقیقات در مقایسه با گذشته به دلیل مشکلات مالی روندی کاهشی داشته است.

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی ایران با اشاره به این که در سه سال پیش حدود ٤٠ طرح تحقیقاتی داشتیم، گفت: پارسال به دلیل مشکلات شدید مالی یکی از بدترین سالهایی بود که در حوزه پژوهش با آن روبرو بودیم و از سویی نسبت به دورنمای امسال هم شناختی نداریم.

ایرانمنش، مطالعات چشم انداز انرژی، ترازنامه هیدروکربوری و طرح مطالعات راهبردی شرکت ملی نفت ایران با پنج طرح مختلف را از دیگر برنامه های در دست اجرای این موسسه اعلام کرد.

وی، اظهار امیدواری کرد: امسال این موسسه بتواند ارتباط با موسسات مطالعاتی روسیه، اروپا، چین و دیگر نهادهای مطالعاتی معتبر دنیا که در گذشته ارتباط با آنها به دلیل تحریم محدود بود را گسترش دهد.

ایرانمنش، شرکای خارجی فعلی موسسه مطالعات بین المللی انرژی ایران را شرکائی از کشورهای چین، روسیه، فرانسه، هلند، ژاپن، اسپانیا و کره دانست و از تلاش برای ارتقای فعالیت بین المللی این موسسه در دوره پسابرجام خبر داد.

وی، با اشاره به آسیبهای ناشی از تحریمها توضیح داد: تحریمها به گونه ای بود که در زمینه ارتباط بین المللی و استفاده از خدمات موسسات مطالعاتی مشابه با محدودیت مواجه بودیم.

رئیس موسسه بین المللی انرژی ایران گفت: به عنوان نمونه در طرح جامع انرژی هر میزان تلاش کردیم از مجموعه های مشاور خارجی از جمله ژاپن و آلمان در زمینه ساخت مدل انرژی کشور کمک بگیریم موفق نشدیم و در نهایت توانستیم بر پایه توان اقتصاددانان داخلی و دانشگاههای کشور مطالعات طرح جامع انرژی را نهایی کنیم.

ایرانمنش از برنامه این موسسه برای برگزاری نشستها و تحقیقات مشترک تخصصی با موسسه های معتبر بین المللی خبر داد.

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی ایران در ادامه این نشست از بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش به عنوان یکی از پر جنب و جوش ترین نمایشگاهها یاد کرد و آن را از نظر تعاملات و رفت و آمدهای خارجی قابل توجه دانست.

وی با اشاره به حضور بسیاری از شرکتهای داخلی و خارجی در نمایشگاه گفت: شرکتهای خارجی به دنبال یافتن شریکان تجاری مناسب بودند و شرکتهای داخلی نیز به دنبال این بودند که ببینند چه فضای جدیدی برای کار کردن وجود دارد.

ایرانمنش گفت: در نمایشگاه اخیر با توجه به این که موسسه مطالعات بین المللی انرژی، اطلاعات جامع انرژی کشور را در اختیار دارد، شرکتهای مختلف خارجی و داخلی در مراجعه به ما در جستجوی آن بودند که دورنمای انرژی ایران را بدانند و از ما انتظار داشتند در زمینه فضای کسب و کار ایران در حوزه انرژی، سرمایه گذاری و قوانین مبادله اطلاعات شود.

رئیس موسسه بین المللی مطالعات، دیگر زمینه های مذاکره شرکتهای خارجی را همکاریهای آموزشی و پژوهشی دانست و گفت: موسسه تحقیقاتی وابسته به شرکت نفت چین علاقمند بودند بازار کسب و کار ایران را در یک موافقت همکاری بهتر بشناسد و فرصتهای ورود چینیها را در همکاری و سرمایه گذاری پروژه های ایران ارزیابی کنند.

به گفته وی، ژاپنیها هم علاقمند بودند در مطالعاتی مشترک با موسسه بتوانند مسیری را برای سرمایه گذاری در حوزه صرفه جویی انرژی داشته باشند.

به نقل از خبرگذاری شانا