همزمان با عملیات تعمیر خط ٣٠ اینچ انتقال نفت خام مارون- اصفهان، بیش از یک میلیون و ١٢٠ هزار لیتر نفت خام جمع‌ آوری و پس از آن کار جمع‌آوری خاک‌های آلوده آغاز شد.
مجتبی بشارتیان، مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان، به خبرنگار گفت: تاکنون بیش از سه هزار تن خاک آلوده جمع‌آوری و این روند تا پاکسازی کامل منطقه ادامه خواهد داشت.

وی درباره علل وقوع این حادثه اظهار کرد: حادثه نشتی خط لوله مارون به دلیل انجام عملیات راهسازی و ساخت جاده در مجاورت خط لوله، بارندگی‌های ٤٨ ساعته و رانش زمین بوده است.

به گفته وی، حجم زیاد خاک‌های دپو شده حاصل از عملیات راهسازی جاده سرخون که در برخی نقاط به ١٥ تا ٢٠ متر می‌رسد و همچنین بارندگی‌های ٤٨ ساعته در این منطقه سبب لغزش و جابه‌جایی یک تخته سنگ و تماس با لوله در کیلومتر ٨٠٠+٢٢٨ و شکستگی لوله شده است.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان ادامه داد: خط لوله در این محدوده به لحاظ فیزیکی میان رودخانه فصلی و جاده محصور شده است و همین امر سبب کندی عملیات تعمیر لوله و پاکسازی شد.

بشارتیان، زمان وقوع حادثه را ساعت ٢٣ و ٢٥ دقیقه روز جمعه (١٢، آذرماه) اعلام کرد که بلافاصله انتقال فرآورده متوقف و اقدامات اولیه برای بستن شیرهای دو طرف نشتی انجام شد.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از اعلام نشتی، اقدامات لازم با اعزام گروه‌های تعمیراتی، اچ اس یی و حراست و ایجاد خاکریز و حوضچه جمع‌آوری مواد نفتی برای کنترل و جلوگیری از نشت مواد نفتی به رودخانه فصلی انجام شد.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان اظهار کرد: یک میلیون و ١٢٠ هزار لیتر نفت خام از سوی هفت دستگاه ماشین مکنده، دیزل پمپ و تانکرهای ٣٠ هزار لیتری جمع‌آوری و به مرکز انتقال نفت گندمکار منتقل شد.

وی گفت: عملیات تعمیر لوله آسیب دیده با انتقال خاک‌های آلوده به خارج از محل حادثه، پاکسازی، ایمن‌سازی و تعویض ٢١ و نیم متر از این خط لوله پس از ٧١ ساعت کار شبانه‌روزی سرانجام در ساعت ٢٢ (دوشنبه، ١٥ آذر ماه) به پایان رسید و خط در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

بشارتیان ادامه داد: پس از تعویض و ترمیم خط لوله اقدامات لازم برای انتقال خاک‌های آلوده به LAND FARM مرکز انتقال نفت کندمگار با انتقال بیش از سه هزار تن در حال انجام است.

وی، درباره مهار آلودگی آب گفت: همه اقدامات برای جمع‌آوری فرآورده‌های نفتی از آب انجام شده و به هیچ عنوان آلودگی به سد کارون ٤ نرسیده و با توجه به این‌که فصل کشاورزی به پایان رسیده، هیچ‌گونه آسیبی به شالیزارها و محصولات کشاورزی وارد نشده است.

مدیر منطقه اصفهان در پایان ادامه داد: متاسفانه در این حادثه به برخی از حوضچه‌های پرورش ماهی خسارت وارد شده که پس از کار کارشناسی و برآورد میزان خسارت با طی روند قانونی نسبت به پرداخت آن اقدام خواهد شد.

خط لوله ۴۳۵ کیلومتری انتقال نفت خام مارون – اصفهان با انتقال روزانه بیش از ٥٠٠ میلیون بشکه نفت خام یکی از مهمترین خطوط انتقال نفت خام کشور است که با تامین خوراک پالایشگاه اصفهان و بخشی از خوراک پالایشگاه‌های تهران و تبریز، نقش مهمی در تامین سوخت مورد نیاز کشور ایفا می‌کند.

خط لوله مارون- اصفهان به دلیل عبور از ناهمواری‌های رشته‌کوه زاگرس، رودخانه‌ها و دریاچه سد کارون سه و چهار، سخت‌گذرترین خط لوله انتقال نفت خام کشور است.