معاون مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان فارس گفت: اکنون بیش از ۷ هزار صنعت در استان فارس به شبکه گاز طبیعی متصل شده‌اند و گازرسانی به دیگر صنایع نیز در برنامه‌ریزی سال آینده قرار دارد.

محمدرضا زارعیان درباره روند گازرسانی به استان فارس در دولت تدبیر و امید به خبرنگار گفت: استان فارس حدود ۵ هزار روستا و آبادی دارد که بر اساس بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ روستا قابلیت گازرسانی دارند. در ابتدای دولت تدبیر و امید حدود ۶۰۰ روستای گازدار داشتیم و اکنون بیش از هزار روستا به تعداد روستاهای گازدار استان افزوده شده است. بیش از ۵۰۰ روستا نیز پیمانکار اجرایی دارند، اما سرانه گازرسانی به حدود ۳۵۰ روستا بالاتر از حد مجاز گازرسانی است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های گاز استانی مجری مستقیم انجام شبکه گازرسانی در شهرها و روستاها هستند، اظهار کرد: در استان فارس نیز شهرها و روستاها خوشه‌بندی شده‌اند که برای هر خوشه یک پیمانکار در نظر گرفته‌ایم. عمده این پیمانکاران، بومی هستند و مشاوران طرح نیز بر کار پیمانکاران نظارت می‌کنند.

حمایت از کالای ایرانی

معاون مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان فارس درباره حمایت از کالای ایرانی در اجرای طرح‌های گازرسانی این شرکت توضیح داد: ما در بخش گازرسانی به طور عمده از لوله‌های پلی‌اتیلن یا لوله‌های فلزی استفاده می‌کنیم که در داخل کشور تولید می‌شوند. در استان فارس نیز دو تولیدکننده لوله پلی‌اتیلن داریم. لوله‌های فلزی هم به‌طور عمده از اصفهان و تهران تأمین می‌شوند، به طور کلی همه اقلام گازرسانی ساخت داخل هستند.

زارعیان تعداد صنایع استان فارس را حدود ۸ هزار و ۴۱۵ صنعت اعلام کرد و ادامه داد: اکنون بیش از ۷ هزار صنعت گازرسانی شده‌اند و اتصال سایر صنایع به گاز نیز در خوشه‌بندی پایان امسال و سال ۹۸ قرار گرفته است، همچنین صنایع می‌توانند از مصوبه شورای اقتصاد برای دریافت تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی استفاده کنند. افزون بر این، در بخش نیروگاهی نیز همه نیروگاه‌های استان فارس به شبکه گاز متصل شده‌اند.

گاز، بستر توسعه است

معاون مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان فارس ضمن توصیه به مسئولان شهرستان‌های گازرسانی شده استان فارس برای بهره‌مندی حداکثری از زیرساختی که به واسطه گازرسانی ایجاد شده است، گفت: گاز بستر مناسبی برای توسعه صنایع در شهرها و روستاها است. وظیفه ما رساندن گاز به مناطق مختلف استان است، اما توسعه شهرها و روستاها، اقدامی است که با برنامه‌ریزی مسئولان و همت مردم باید عملی شود. با این کار، ما نیز گام مهمی در جهت ایجاد اشتغال پایدار، توسعه صنایع و حفظ محیط زیست بر می‌داریم.

وی درباره حفظ محیط‌زیست تصریح کرد: بسیاری از روستاهایی که گازرسانی می‌شوند از کوه‌دره‌ها و جنگل‌ها عبور می‌کنند. تا زمانی که گازرسانی انجام نشود بسیاری از مردم و روستاییان از هیزم‌ و درختان برای گرمایش و سوخت استفاده می‌کنند که این کار ضربه هولناکی به محیط زیست استان وارد می‌کند. از منظر دیگر، استفاده از سوخت‌های میان‌تقطیر و مایع نیز ضمن اینکه به محیط زیست آسیب می‌زند، در توقف رشد کیفیت زندگی مردم تاثیر می‌گذارد و صرفه اقتصادی نیز ندارد.

زارعیان، عبور ۶ خط اصلی انتقال گاز سراسری از استان فارس را مزیت بزرگی دانست و گفت: عبور این خطوط به معنای وجود ۷۵ درصد از انرژی کشور در استان فارس است، بنابراین درباره فشار و حجم گاز استان فارس نگران نیستیم. وجود گاز در این استان، سبب اشتغال‌زایی در دو بخش می‌شود؛ نخست در زمان اجرای پروژه، اشتغال مستقیم برای تعدادی از افراد ایجاد می‌شود و پس از پایان کار نیز شغل‌هایی مثل گازبان و کنتورخوان از جمله مشاغل مستقیم مرتبط با گاز هستند. نوع دوم هم ایجاد اشتغال غیرمستقیم برای انجام لوله‌کشی داخلی منازل، ساخت وسایل گازسوز، نصب وسایل گازسوز و … است.