میزان مصرف سوخت مایع نیروگاه های کشور در سال ٩٢ حدود ٤٨ درصد بود اما امسال و در ابتدای سال ٩٦ این رقم به کمتر از ١٠ درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرنگار، چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این مطلب گفت: قیمت مصرف سوخت گاز با قیمت مصرف سوخت مایع در پالایشگاه‎ها کاملا متفاوت است و هرچه گاز بیشتری جایگزین سوخت مایع شود، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی را قادر می سازد تا سوخت مایع را صادر کند و هزینه کمتری برای مصرف سوخت بپردازد؛ افزون بر این گاز به عنوان سوخت پاک سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.
این در حالی است که مهندس زنگنه، وزیر نفت نیز چندی پیش به افزایش تولید گاز در کشور اشاره کرده و گفته بود: تولید گاز در کشور امروز به بالاترین رشد تاریخی خود رسیده است، در ابتدای دولت یازدهم و در سال ٩٢ حدود ٤٧ تا ٤٨ درصد سوخت نیروگاه های کشور، سوخت مایع و مازوت بود، در سال ٩٣ این رقم به ٢٧ درصد و درسال ٩٤ به ١٨ درصد رسید و پیش بینی سال ٩٥ استفاده از سوخت مایع در نیروگاه های کشور به زیر ١٠ درصد برسد که این تاثیری بسزا در بهبود کیفیت هوا و حفاظت از محیط زیست کشور خواهد داشت.
هم اکنون و در آستانه سال ١٣٩٦، کمتر از ١٠ درصد سوخت نیروگاه ها از ذخایر سوخت مایع تامین می شود؛ این یعنی مصرف کمتر و صادرات بیشتر سوخت مایع، یعنی ورود ارز بیشتر به کشور، یعنی تولید بیشتر گاز از میدان مشترک پارس جنویی که مساوی است با هوا و محیطی پاکتر و عاری تر از آلودگی نسبت به گذشته که آثار آن همچنان تداوم خواهد داشت.
با افزایش گازرسانی به نیروگاه‎ها، مصرف سوخت مایع در نیروگاه‎های کشور در سال ٩٥ با کاهشی خیره کننده به رقم حدود ١٠ درصد رسید