مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت: از ابتدای سال براساس برنامه‌ریزی دقیق همه تمهیدات لازم برای استمرار تولید از سکوهای گازی انجام شده است و برای زمستان آماده‌ایم.

علیرضا عبادی، مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با تشریح اقدام‌های انجام‌شده در پارس جنوبی به‌منظور آمادگی کامل برای ورود به فصل سرما از مردم می‌خواهد که با تأملی اندک در نحوه تولید گاز و اینکه با چه مصائب و سختی‌هایی تأمین می‌شود، آن را بهینه مصرف کنند. شرح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

با توجه به تأمین حداکثری گاز کشور از پارس جنوبی، آمادگی برای تأمین پایدار گاز در فصل سرما وجود دارد؟

شرکت نفت و گاز پارس از اواسط بهار هر سال، برنامه تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی را در دستور کار دارد و مطابق آن هر یک از سکوها در هماهنگی با پالایشگاه‌ها، از مدار خارج شده و تعمیرات اساسی آنها انجام می‌شود و تا اواسط پاییز همه سکوها با ظرفیت کامل به مدار تولید می‌آیند. برنامه‌ریزی هم به‌گونه‌ای خواهد بود که در بازه زمانی سرد سال، هیچ توقفی ناشی از خرابی و دیگر مشکلات وجود نداشته باشد و اکنون آمادگی کامل برای ورود به فصل سرما و تأمین سوخت براساس برنامه تکلیفی در این حوزه وجود دارد.

چه برنامه‌ها و اقدام‌هایی به‌منظور پایداری شبکه تأمین گاز در شرکت نفت و گاز پارس در فصل سرما انجام شده است؟

از ۱۸ مهرماه تعمیرات اساسی تمامی سکوها پارس جنوبی به پایان رسیده است و همه آنها آماده بهره‌برداری با ظرفیت کامل تا پایان فصل سرد سال هستند.

به جزئیات تعمیرات اساسی سکوها و سایر اقدام‌های انجام‌شده برای تأمین پایدار گاز زمستان در شرکت نفت و گاز پارس بپردازیم. چه فعالیت‌هایی پشت سر گذاشته شد؟

مأموریت شرکت نفت و گاز پارس در دو بخش طرح‌های توسعه‌ای و بهره‌برداری از سکوها و بخش دریایی طرح‌هاست. باید یادآوری کنم که تعدادی از سکوها هنوز به ما تحویل نشده و بهره‌برداری آنها به شکل موقت از سوی پیمانکاران طرح‌ها در حال انجام است و تعمیرات اساسی آنها هم از سوی پیمانکاران انجام می‌شود که براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در ماه‌های آینده آنها را تحویل می‌گیریم که در آن صورت همه سکوها در مسئولیت بهره‌برداری مدیریت عملیات شرکت نفت و گاز پارس قرار می‌گیرد. در مجموع با احتساب سکوهای در اختیار پیمانکاران، تعمیرات اساسی ۲۹ سکو در کل شرکت نفت و گاز پارس انجام شده است و در فصل سرد سال، توقفی از نظر تولید و تأمین گاز نخواهیم داشت. اگر بخواهم بخشی از جزئیات تعمیرات اساسی را برای مخاطبان شما توضیح دهم روی سکوها یکسری ظروف تحت فشار قرار دارد که به دلیل خوردگی بالا به‌طور معمول باید بازرسی از داخل ظروف زیر فشار انجام شود. همین بخش از عمده‌ترین کارها به شمار می‌آید که نفرات بازرسی، ظروف زیر فشار را بازرسی می‌کنند تا از داخل دچار ترک نشده باشند. افزون بر آن، در این سکوها شیرآلات به‌طور کامل باز و سرویس‌دهی می‌شوند. شیرهای اطمینان به‌طور کامل باز و کالیبره و دوباره نصب می‌شوند. دیزل ژنراتورهای سکوها باز و از مدار خارج می‌شوند. تعویض قطعات در صورت نیاز انجام می‌شود و بسیاری از فعالیت‌های دیگر که سرانجام تولید پایدار گاز را در فصل زمستان به همراه خواهد داشت.

چند نفر- ساعت کار انجام شده؟

به‌طور کلی ۹۰ هزار و ۸۴۰ نفر – ساعت برای تعمیرات اساسی تعداد ۲۲ سکو از ۲۷ سکوی در اختیار مدیریت عملیات و تولید صرف شده است.

سخت‌ترین بخش تعمیرات و کار در کدام‌یک از سکوها بوده است؟

پارسال سکوی ۹ پارس جنوبی با اتفاقی همراه بود که همان مقطع کار تعمیراتی در آن انجام شد و به مدار تولید بازگشت، اما ادامه تعمیرات آن امسال با تعمیرات اساسی صورت گرفت و بر این اساس آخرین سکو که کار تعمیرات اساسی آن پایان یافت، همین سکوی شماره ۹ بود. از این نظر با توجه به تعویض خطوط لوله، اندکی کار آن متفاوت و بیش از دیگر سکوها بود. اطلاع دارید که طراحی سکوهای ۷ و ۸ پارس جنوبی هم مشابه سکوی ۹ است که در اقدامی پیشگیرانه، همان تغییرات و تعمیرات را در این دو سکو هم انجام دادیم و این سه سکو کار بیشتری به همراه داشت.

تعمیرات اساسی در تولید هم تأثیر داشت؟

طبیعی است که مصرف گاز در بازه تابستان کمتر است و از این رو در این مقطع تعمیرات اساسی انجام می‌شود و سکوها به نوبت در برنامه تعمیرات قرار می‌گیرند. شرکت نفت و گاز پارس با هماهنگی و برنامه‌ریزی در شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز ایران و انجام موازنه مصرف و تولید با هدف جلوگیری از کمبود گاز، این اقدام را انجام می‌دهد. با وجود آنکه مصرف خانگی گاز در تابستان کاهش می‌یابد، اما مصارف نیروگاهی به دلیل مصرف برق بالا می‌رود. باید اشاره کنم افزون بر تعمیرات اساسی سالانه، ما در طول سال تعمیرات پیشگیرانه روی تجهیزات بدون اختلال در تولید را انجام می‌دهیم که تعمیرات اساسی طولانی‌مدت نباشد.

شیوع کرونا فعالیت تعمیرات اساسی را متأثر نکرد؟

تعمیرات اساسی قرار بود هفته آخر فروردین آغاز شود. در آن زمان پروتکل‌های بهداشتی و دستورعمل‌های ابلاغی اجازه این فعالیت را به ما نداد و بر این اساس آغاز تعمیرات اساسی از هفته آخر فروردین‌ماه ۹۹ به پانزدهم اردیبهشت موکول شد که با انجام فعالیت موازی تأخیر را جبران کردیم. پایان تعمیرات اساسی هم اواخر هفته گذشته (۱۸ مهرماه) مطابق برنامه بود.

برای پیشگیری از شیوع کرونا چه تمهیداتی روی سکوهای پارس جنوبی انجام شده است؟

شیوع کرونا که از اسفند پارسال آغاز کرد، بیشترین نگرانی را برای ما ایجاد کرده بود و همچنان وجود دارد. ما از همان اسفندماه برنامه‌ریزی خاصی برای این موضوع داشتیم. از آن زمان تا امروز کمترین تأثیر و ابتلا و حتی موارد مشکوک را در سکوهای پارس جنوبی داشته‌ایم. با اینکه عسلویه و استان بوشهر در زمره مناطق قرمز از نظر ابتلا به کرونا قرار دارد، اما شرکت نفت و گاز پارس اجازه نداد این وضع به سکوها تسری یابد. در شرکت نفت و گاز پارس با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، همه سکوها را حتی‌الامکان ایزوله کرده‌ایم. از این نظر که مأموریت‌های غیرمهم لغو و اجازه ورود غیرضرور و بدون هماهنگی به سکوها ممنوع شده است. هر کسی هم در صورت ضرورت به سکو ورود کند، با همکاری بهداری و بهداشت صنعت نفت تریاژهایی در نظر گرفته شده است که کنترل‌های زیادی انجام می‌شود تا افراد مشکوک به سکو اعزام نشوند. افزون بر آن، روی سکوها هم برنامه‌ها و تمهیدهای خاصی از ضدعفونی تا قرنطینه افراد تازه‌وارد برای اطمینان کامل و… در نظر گرفته شده است. شکر خدا با این تمهیدات آمار بسیار خوبی از نظر سلامت همکاران شاغل روی سکو شاهد هستیم. در کنار این تمهیدات ما با در نظر گرفتن بدبینانه‌ترین حالت و احتمال ابتلای تعداد زیادی از نفرات روی سکوها، تیم یدکی را برای سکوها در نظر گرفتیم تا کار تولید متأثر نشود. افزون بر آن آمبولانس دریایی ایجاد کردیم تا افراد مشکوک به کرونا بلافاصله به خشکی منتقل شوند، همچنین بالگردها از نظر فاصله‌گذاری اجتماعی حداکثر با ۵-۶ نفر پرواز می‌کنند. باز تأکید می‌کنم که همه این موارد پیش‌بینی است و شکر خدا مشکلی وجود ندارد. هرچند که نگرانی آن همچنان در دل ما وجود دارد، زیرا سکو جای محدودی است و امکان اینکه فرد مبتلا مدت طولانی قرنطینه شود، وجود ندارد و اقدام‌های قابل انجام در خشکی در سکو امکان‌پذیر نیست. با این امیدواری زمستان را آغاز می‌کنیم که مشکلی ایجاد نشود.

برنامه تکلیفی شرکت نفت و گاز پارس در تأمین گاز زمستانی چه میزان است؟

برنامه تکلیفی برای تأمین سوخت زمستان در ماه‌های مختلف متفاوت و براساس مصرف شرایط خاصی در نظر گرفته شده است، اما آنچه به ما تکلیف شده، ۶۵۰ تا ۶۷۰ میلیون مترمکعب برای کل میدان است.

شما این اطمینان را به مردم می‌دهید که در روزهای سرد زمستان گاز آنها تأمین است؟

من دوباره تأکید می‌کنم همچون سال‌های اخیر که کمبودی از نظر تأمین گاز در فصل سرما ایجاد نشد، امسال نیز بی‌شک با همه مشکلات کرونایی، این اطمینان را می‌دهم که هیچ کمبودی از نظر تولید و تأمین گاز در فصل سرما ایجاد نخواهد شد. فقط این موضوع را لازم می‌دانم یادآوری کنم اگر مردم عزیزمان اطلاع دقیقی پیدا کنند که تولید گاز با چه مشکلات، مصایب و هزینه‌هایی انجام می‌شود؛ در مصرف گاز همکاری و از مصرف بی‌رویه آن خودداری می‌کنند زیرا زمانی که درباره صفر تا صد فرآیند نحوه تأمین گاز به فکر فرو می‌روم که یک دکل حفاری می‌آید و حفاری را انجام می‌دهد و بعد سکو نصب می‌شود و خط لوله‌ای گاز ترش را به سمت پالایشگاه در خشکی انتقال می‌دهد و در آنجا تصفیه گاز انجام می‌شود، همکاران من با مشکلات مختلف موجود در دریا و با جانفشانی کار تولید را انجام می‌دهند، واقعاً حیف است اگر در مصرف گاز دقت لازم نشود و بی‌رویه مصرف شود.