مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز اعلام کرد
تأثیر توسعه ذخیره‌سازی گاز بر پیشبرد دیپلماسی انرژی/ مصوبه توسعه ۷ میدان نهایی شده است
تأثیر توسعه ذخیره‌سازی گاز بر پیشبرد دیپلماسی انرژی/ مصوبه توسعه ۷ میدان نهایی شده است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تأکید بر تأثیر توسعه ذخیره‌سازی گاز بر پیشبرد دیپلماسی انرژی، از نهایی‌شدن مصوبه توسعه هفت میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی خبر داد.

به گزارش خبرنگار، رضا نوشادی روز یکشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) در سخنانی در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بزرگ‌ترین شرکت توسعه‌دهنده شبکه انتقال گاز در دنیاست. مجموعه شبکه گاز کشورهای آمریکا، کانادا و روسیه از کشور ما بزرگ‌تر است و ایران در مقام چهارم است، اما اینکه همه این فعالیت‌ها در یک مجموعه انجام شود، اتفاقی بی‌نظیر در ایران است.

>>> بیشتر بخوانید؛

ایران برنده دعوای حقوقی با شرکت فرانسوی شد/ معادل «دکل گم‌شده» خسارت می‌گیریم

ظرفیت صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه افزایش می‌یابد

وی افزود: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با حمایت‌های بی‌بدیلی که در دو دهه اخیر داشته است، همه محصولات پیچیده را یا داخلی‌سازی کرده یا مراحل آخر داخلی‌سازی‌ را می‌گذراند، کثرت کار هم سبب شده داخلی‌سازی اغلب محصولات اقتصادی باشد که از پیچیده‌ترین آن که بخواهیم بگوییم توربوکمپرسورهای شبکه انتقال است. هیچ‌کس نمی‌تواند تصور کند که شبکه انتقال گاز ایران بدون این داخلی‌سازی‌ها با وجود تحریم به چه حالتی دچار می‌شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: این شرکت در توسعه شبکه، حجم عظیمی از فعالیت را دارد و با ۲ هزار کیلومتر خط لوله، حدود ۱۸۷۰ کیلومتر خط لوله گاز را اکنون در دستور کار دارد.

۱۴۰۱ سالِ سیستان و بلوچستان است

نوشادی با بیان اینکه امسال، سالِ سیستان و بلوچستان است و عمده تمرکز فعالیت شرکت در این استان خواهد بود، ادامه داد: به‌طور معمول برای مناطقی که هوا خیلی سرد نیست مانند استان‌های جنوبی؛ سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان گازرسانی در دنیا خیلی اولویت ندارد و سعی می‌کنند با برق، عامل الکتریکی را به خانواده‌ها بدهند، اما جمهوری اسلامی تصمیم گرفت همسو با آنکه خط هفتم سراسری گازرسانی به صنایع را انجام داده می‌دهد، خانواده‌ها را هم بهره‌مند کند و اکنون مراحل آزمون‌های نهایی خط زاهدان به زابل را می‌گذرانیم و ان‌شاءالله به‌زودی ۲۴۰ کیلومتر خط لوله از زاهدان تا دوراهی دشتک و از دو راهی دشتک تا زابل راه‌اندازی می‌شود و اکنون مراحل نهایی آزمون‌های پیش از تزریق گاز را می‌گذراند.

به گفته وی، امسال بیش از هزار کیلومتر خط لوله گاز عملیاتی می‌شود و احداث هم‌زمان ۱۲ ایستگاه تقویت فشار گاز هم در برنامه سال ۱۴۰۱ این شرکت قرار دارد.

تأثیر توسعه ذخیره‌سازی گاز بر پیشبرد دیپلماسی انرژی/ مصوبه توسعه ۷ میدان نهایی شده است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تأکید بر ضرورت ذخیره‌سازی گاز در کشور، گفت: ما در کشور ظرفیت کمی از مصرف فصل سرد را از ذخیره‌سازی‌ها استفاده می‌کنیم. حدود ۳ درصد مصرف فصل سرد ما برداشت از محل ذخیره‌سازی گاز است، اما زمانی که نُرم‌های دنیا را بررسی می‌کنیم برای نمونه در اروپا کشوری است که ۴۰ درصد گاز مصرفی فصل سردش را از محل ذخیره‌سازی یا مخازن هیدروکربونیک یا غارهای نمکی یا دیگر شیوه‌هایی که وجود دارد تأمین می‌کند. میانگین مصرف گاز از ذخیره‌سازی در اروپا ۲۵ درصد است.

نهایی‌شدن مصوبه توسعه و ساخت ۷ میدان ذخیره‌سازی گاز

نوشادی بیان کرد: تا یک مقطعی به نفع کشور بود که میدان‌های گازی را توسعه دهیم و به جای اینکه روی ذخیره‌سازی تمرکز کنیم، از توسعه میدان بهره ببریم، اما با وضعی که در آینده در پیش است و با توجه به فرهنگ استفاده از انرژی در کشور، برای مدیریت اوج مصرف ذخیره‌سازی را در دستور کار قرار دادیم و مصوبه‌های هفت میدان را گرفتیم که شما دوستان از شوریجه اطلاع دارید، ما قرارداد آن را تنفیذ کردیم و آیین آغاز عملیات اجرایی آن با حضور رئیس‌جمهوری در خراسان رضوی برگزار شد.

وی تصریح کرد: اکنون توسعه میدان بانکول را در مناقصه داریم و بلافاصله طرح تولید زودهنگام و توسعه زودهنگام آن را خواهیم داشت، میدان سراجه را بهار امسال به مناقصه می‌بریم، یک مرحله حفاری میدان قزل‌تپه تا افق ۳ هزار متری رفته‌ و مطالعات و ارزیابی آن انجام شده است و ما باید برای افق ۵ هزار و ۶۰۰ متری آن برویم و لایه‌هایی را که آنجا هست مطالعه کنیم. اکنون برای توسعه میدان سرخون هم اقدام کردیم که این میدان می‌تواند برای جنوب شرق کشور مدیریت اوج مصرف را انجام دهد. دو میدان دیگر هم یورتشا و نصرآباد کاشان هستند که هرکدام دو میدان استثنایی در کشور محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یادآور شد: در مجموع پس از مطالعه ۱۵۵ مخزن در کشور برای شرایط مناسب از نظر تخلیه و ذخیره‌‎سازی ۱۴ میدان کاندیدا شدند که برای هفت میدان مصوبه و دستورعمل وزیر را گرفتیم و افق توسعه این هفت میدان و زمان پیش‌بینی‌شده ۶ سال است. از سویی به‌تازگی اخیرا از مراجع بالادستی سند جدیدی ابلاغ شده که ما تولید گاز را به ۲۴۰ میلیون مترمکعب از محل ذخیره‌سازی برسانیم که این مقدار هم ما را به میانگین تولید از محل ذخیره‌سازی اروپا می‌رساند.

تأثیر توسعه ذخیره‌سازی گاز بر پیشبرد دیپلماسی انرژی/ مصوبه توسعه ۷ میدان نهایی شده است

تأثیر توسعه ذخیره‌سازی گاز بر پیشبرد دیپلماسی انرژی

نوشادی در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا درباره تأثیر توسعه میدان‌های ذخیره‌سازی گاز بر پیشبرد دیپلماسی انرژی گفت: این موضوع تأثیر بسزایی دارد، البته همه طرح‌های ذخیره‌سازی این ظرفیت را ندارند، اما بعضی از آنها می‌توانند این نقش را داشته باشند. برای نمونه میدانی مانند شوریجه می‌تواند در تابستان که گاز ارزان‌تر است با گاز وارداتی از کشور همسایه تغذیه شود و در فصل سرد از آن استفاده کنیم که این به دیپلماسی انرژی نیاز دارد، یا مخزن بانکول می‌تواند شبکه غرب کشور را پایدار کند و زمانی که ما از غرب کشور به ترکیه و عراق گاز صادر می‌کنیم بتواند کمک کند قراردادهای فروش گاز ایران پایدار بماند.

وی ادامه داد: با این حال راهبرد ذخیره‌سازی برای مدیریت اوج مصرف است و عمده هدف‌گذاری این مدیریت اوج مصرف داخلی است، اما گاهی اوقات می‌تواند پشتوانه خارجی و پشتوانه صادرات گاز به خارج هم باشد.

توسعه ویترینی را قبول نداریم

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که «چقدر از گازرسانی انجام‌شده در ایران منطق اقتصادی داشته است»، اظهار کرد: جمهوری اسلامی غیر از اقتصاد، خدمت‌رسانی را هم مدنظر دارد. خدمت‌رسانی به عموم مردم در جمهوری اسلامی دغدغه‌ای کلی بوده است. ما توسعه ویترینی را قبول نداریم و این موضوع جزو تفکرات ما نیست.

نوشادی تصریح کرد: شما در کشورهای همسایه می‌بینید یک یا دو شهر پیشرفته دارند و مابقی بدوی زندگی می‌کنند، اما در ایران سطح بهره‌مندی مردم از خدمات جمهوری اسلامی ایران بالاست. ما بی‌شک باید برای این حجم عظیم گازرسانی منطق اقتصادی فراهم کنیم و سال گذشته هم پیشنهاد آن به دولت رفت که آن پیشنهاد عمیق و دقیق مورد توجه قرار نگرفت و ما باز هم خودمان را مکلف می‌دانیم که بیشتر توضیح دهیم و بیشتر جامعه را آگاه کنیم که چطور قیمت گاز را بالا ببریم و آن را اقتصادی کنیم، در حالی که فشار تورمی هم نداشته باشد.

وی یادآور شد: شرکت ملی گاز ایران به اتکای سرمایه‌های خود و به استناد نتایج بررسی‌های اندیشکده‌های متعدد و متفاوتی که در کشور وجود دارد موضوع افزایش قیمت گاز بدون اثر تورمی را پیگیری می‌کند، زیرا همگی متفق‌القول می‌گویند که می‌توانیم به چهار دهک برخوردار جامعه، گاز را به قیمت تمام‌شده واقعی و میانگین صادراتی بدهیم، برای ۶ دهک دیگر هم می‌توانیم جوایز کم‌مصرفی در نظر بگیریم و وام‌هایی بدهیم که پنجره‌ها را دوجداره کنند.