درآمدزایی ١٩٠ میلیارد دلاری پارس جنوبی برای ایران
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تولید تجمعی ایران در میدان گازی پارس جنوبی که به هزار و ٦٠ میلیارد متر مکعب بالغ شده است، گفت: این میزان تولید برای کشور معادل ١٩١ میلیارد دلار درآمدزایی به همراه داشته است.
به گزارش خبرنگار، علی کاردر روز (٢٧ فروردین ماه) در آیین بهره برداری از طرح‎های توسعه ای پارس جنوبی، از افزایش تولید تجمعی میدان گازی پارس جنوبی به هزار و ٦٠ میلیارد متر مکعب خبر داد و گفت: کشور همسایه (قطر) تاکنون از این میدان هزار و ٧٧١ میلیارد متر مکعب گاز برداشت کرده است.

وی درآمدزایی حاصل از تولید این مقدار گاز را از ابتدا تاکنون معادل ١٩١ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: با افتتاح طرح‎های توسعه‎ای امروز و ادامه این مسیر، امیدواریم بتوانیم فاصله تولید تجمعی ایران و قطر را به سرعت کاهش دهیم.

کاردر با اشاره به حفاری‎‎ چاه‎ها از سوی کشور همسایه در مناطق مرزی، گفت: با توجه به حوزه تخلیه چاه ها، اتفاقی در حوزه مهاجرت گاز نمی افتد و اگر سرعت خوبی داشته باشیم می توانیم سهممان را از این میدان به دست آوریم.

معاون وزیر نفت به افزایش ٢ برابری تولید روزانه گاز در پارس جنوبی نسبت به سال ٩٢ اشاره کرد و گفت: تولید روزانه گاز ایران در این میدان مشترک از حداکثر ٢٨٥ میلیون متر مکعب در سال ٩٢ به حدود ٥٧٠ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی اظهار کرد: در سال ٩٥، رکورد تولید گاز در پارس جنوبی با ثبت تولید ١٥٥ میلیارد مترمکعب گاز در این میدان شکسته شد.

بیش از ٧٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پایتخت گاز ایران

کاردر از سرمایه گذاری ٧١ میلیارد دلاری در بخش خشکی و دریای میدان گازی پارس جنوبی (به استثنای بخش خطوط لوله) خبر داد و گفت: از این میزان سرمایه گذاری، ١٩ میلیارد دلار از محل منابع داخلی و ٥٢ میلیارد دلار از سایر منابع نظیر صندوق توسعه ملی، بانک ها، اوراق مشارکت و … تامین شده است.

وی یادآور شد: سرمایه گذاری انجام شده در این بخش در مدت زمان کوتاهی بازمی گردد و بنابراین حتی با فرض استقراض، در صورتی که مدل‎های اقتصادی مدنظر فراهم شود، بازگشت سرمایه در مدت زمان کوتاهی امکانپذیر است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به نقش و سهم تاثیرگذار نیروهای داخلی در فرایند توسعه فازهای ١٧ تا ٢١ پارس جنوبی، اعلام کرد: به جرات می توان گفت برای پروژه هایی که در آینده اجرا می شوند، می توان بیش از ٧٠ درصد از منابع داخلی استفاده کرد.

وی با یادآوری این که بهره‎مندی از فناوری‎های روز دنیا به معنای کاهش سهم داخل در پروژه های صنعت نفت نیست، از صنعتگران، سازندگان و پیمانکاران اصلی و فرعی طرح‎های توسعه ای پارس جنوبی قدردانی کرد.