قیمت فرآورده‌های نفتی (بنزین و گازوئیل) بر اساس لایحه بودجه سال آینده افزایش نخواهد داشت.
عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، امروز (سه شنبه، ١٦ آذرماه) در حاشیه همایش بین‌المللی «سی‎ان‎جی و سوخت‌های جایگزین» در گفت‎و‎گو با خبرنگار اعلام کرد: طبق روال سال‌های گذشته پنج درصد از محل فروش فرآورده‌های نفتی به طرح‌های توسعه‌ای پالایشی و خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی اختصاص می‌یابد.

وی درباره کارت سوخت گفت: بنزین هم اکنون بدون کارت در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود و در عمل نزدیک به یک سال و اندی است که توزیع بنزین با کارت سوخت صورت نمی‌گیرد.

طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان از فردا آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از اجرای طرح افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت فرآورده پالایشگاه آبادان از فردا (چهارشنبه، ١٧ آذرماه) خبرداد.

کاظمی، به ضرورت اصلاح روند کار پالایشگاه‌ها با توجه به اولویت‌های موجود در بخش پالایشی کشور اشاره کرد.

وی افزود: واحدهای تقطیر در اتمسفر و خلاء، واحدهای آپ‌گریدینگ، واحدهای تکمیلی در ارتباط با سوخت سبز همچون واحد تصفیه نفت و گاز، تصفیه نفت سفید، ایزومریزاسیون نفت و گاز، واحدهای گوگردسازی، تصفیه گاز با آمین و واحد هیدروژن، واحد نیتروژن و واحدهای جانبی با واحد برق و بخار (مولدهای برق و تصفیه آب) به عنوان پروژه‌های قابل اجرا در فاز دوم پالایشگاه آبادان خواهد بود.

وی افزود: با وارد مدار شدن فاز دوم پالایشگاه آبادان، تولید این پالایشگاه با خوراک ۳۶۰ هزار بشکه در روز در قالب یک پالایشگاه استاندارد و با تولید محصولات یورو ٥ خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: جایگزینی واحدهای جدید با واحدهای قدیمی، به حداقل رساندن میزان گوگرد موجود در محصولات نفت و گاز، نفت‌سفید و بنزین و ایجاد سوخت سبز به عنوان مزایای اجرای فاز دوم پالایشگاه آبادان است.

وی، یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و وزارت نفت قرار دارد را طرح تثبیت پالایشگاه آبادان اعلام کرد و گفت: مراحل طراحی‌ این پروژه رو به پایان است و تامین منابع مالی آن از خط اعتباری چین انجام شده و عملیات اجرایی پروژه از فردا آغاز می شود.

به گفته کاظمی، با انجام این پروژه نفت کوره پالایشگاه آبادان پس از اجرای طرح از حدود ٣٥ درصد به کمتر از ٢٥ درصد کاهش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: اجرای این پروژه بازار کار پایین دستی و بالادستی گسترده‌ای در آبادان و منطقه ایجاد خواهد کرد و با بهره‌برداری از فاز نخست آن همه فرآورده‎های پالایشگاه دارای استاندارد یورو ٤ و ٥ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار، پالایشگاه نفت آبادان، بزرگترین پالایشگاه ایران است که در شهر آبادان، استان خوزستان قرار دارد. ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ٥٩ بزرگترین پالایشگاه‌ دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه در روز بود.

طرح توسعه پالایشگاه آبادن در سه فاز تعریف شده است. در فاز نخست طرح توسعه ظرفیت واحد تقطیر ٨٥ از ١٣٠ به ١٨٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت و واحد تقطیر در خلأء ٢٠٠ با ظرفیت ٧٠ هزار بشکه در روز و واحد کاهش گرانروی با ظرفیت ٢٥ هزار بشکه در روز برای کاهش نفت کوره و تامین خوراک واحد کت کراکر از سال ٨٤ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در فاز دوم، طرح تثبیت ظرفیت فعلی و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی پالایشگاه مدنظر قرارگرفت.

در این پروژه، واحدهای تقطیر در اتمسفر و خلأء و واحدهای تصفیه بنزین، نفت‌سفید، نفت‌گاز، گوگردسازی، احداث مجتمع کت کراکر دوم، افزایش بنزین و دیگر واحدهای جانبی احداث می‌شود، این پروژه توسط شرکت ملی مهندسی ساختمان پالایش و پخش در حال پیگیری است.