گزارش اخیر بانک جهانی از چشم انداز بازار انرژی حاکی از آن است که قیمت نفت ۵۵ دلاری در سال ۲۰۱۷، در سال ۲۰۱۸ به ۶۰ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار، «چشم‎انداز بازار کالا»، عنوان گزارش فصلی است که از سوی بانک جهانی منتشر می‎شود. در ویرایش آوریل ۲۰۱۷ این گزارش، به تفکیک کالاهای مرتبط با بخش انرژی، کشاورزی، کودها، فلزات و مواد معدنی و نیز فلزات گرانبها مورد توجه قرار گرفته و با بررسی وضع عرضه و تقاضای کالاهای مختلف، قیمت کالاها در سال ۲۰۱۷ و گاه در سال ۲۰۱۸ پیش‎بینی شده است. بخش انرژی این گزارش که به همت «معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی» بررسی شده، حاکی از روند رو به افزایش قیمت نفت، گاز و زغال‎سنگ تا پایان سال ۲۰۱۷ است.

در این گزارش پیش‎بینی شده است قیمت نفت که در سال ۲۰۱۷ به ۵۵ دلار برای هر بشکه رسیده است، در سال ۲۰۱۸ به ۶۰ دلار بالغ ‎شود؛ تقاضای نفت جهان با افزایشی معادل روزانه ۱٫۳ میلیون بشکه، به میانگین ۹۷٫۹ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۷ برسد؛ در این سال عرضه کشورهای غیرعضو اوپک با ۰٫۵ میلیون بشکه در روز افزایش همراه شود (که ایالات متحده، ۰٫۴ میلیون بشکه از خالص افزایش را به خود اختصاص خواهد داد و دیگر افزایش‎های قابل ملاحظه از سوی برزیل، کانادا و قزاقستان، با کاهش تولید چین و مکزیک تقریبا جبران می‎شود) و قیمت زغال‎سنگ با ۶ درصد افزایش نسبت به ۲۰۱۶، به ۷۰ دلار به ازای هر تن برسد و قیمت گاز طبیعی نیز نسبت به سال ۲۰۱۶، حدود ۱۵ درصد افزایش یابد.

بررسی عوامل موثر بر قیمت نفت

در بخشی از این گزارش، ریسک‎های پیش‎بینی قیمت نفت بررسی شده است که بر مبنای ریسک‎های معطوف به افزایش قیمت، تقاضای قوی‎تر و پیروی بیشتر تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک از توافق می‎تواند موازنه دو باره بازار را شتاب بخشد و تصمیم سیاستی اوپک به تمدید کاهش تولید می‎تواند به افزایش قیمت نفت و همچنین افزایش هزینه‎های تولید منتهی شود.

از سوی دیگر و در حوزه ریسک‎های معطوف به کاهش قیمت می‎توان به مواردی مانند پیروی ضعیف‎تر از توافق اوپک، افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه و کاهش رشد تقاضا اشاره كرد؛ افزایش سریع‎تر از انتظار تولید نفت شیل هم به واسطه بهبود کارایی و افزایش سودآوری ناشی از مالیات‎های پایین‎تر می‎تواند موازنه عرضه را تحت تاثیر قرار دهد.

قیمت زغال‎سنگ و گاز طبیعی

در بخش دیگری از گزارش اخیر بانک جهانی، پیش بینی شده است که با توجه به اقدام‎های چین برای کاهش عرضه، قیمت این حامل انرژی در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین به ۷۰ دلار در تن (۶ درصد بالاتر از ۲۰۱۶) برسد. سیاست چین در قبال زغال‎سنگ، تعیین کننده اصلی قیمت این کالاست زیرا این کشور نیمی از تولید زغال‎سنگ دنیا را مصرف می‎کند و دو سوم مصرف انرژی این کشور از محل زغال‎سنگ تامین می‎شود.

در این گزارش پیش بینی شده است که قیمت گاز طبیعی در سال ۲۰۱۷ با ۱۵ درصد افزایش همراه شود. ایالات متحده به دلیل افزایش تقاضا برای مصرف ذخایر داخلی، افزایش صادرات و کاهش تولید، افزایش ۲۰ درصدی قیمت گاز را تجربه می‎کند و افزایش‎های ملایم‎تری برای اروپا و ژاپن پیش بینی می‎شود که دلیل آن، افزایش بهای نفت است.

انتظار می‎رود بازارها طی چند سال آینده با وفور عرضه گاز مواجه باشند که این موضوع به دلیل افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع شده به خصوص در ایالات متحده و استرالیاست.