رئیس جمهوری با حضور در غرفه شرکت گاز استان خراسان رضوی از روند فعالیت‎های این شرکت در توسعه شبکه‌های گاز مناطق کمتر برخوردار قدردانی کرد.
به گزارش خبرنگار، دکتر حسن روحانی، روز (پنجشنبه، ١١ آذرماه) در سفر به مشهد و در بازدید از غرفه گاز استان خراسان رضوی به همراه استاندار و جمعی از اعضای هیئت دولت دولت، گفت: اقدام‎های دولت یازدهم در اداره کشور با توجه به کاهش قیمت نفت، بی نظیر است.

وی با قدردانی از اقدام‎های وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، افزود: در ٢ سال گذشته قیمت نفت به پایین ترین نرخ در طول تاریخ ایران رسید به گونه‌ای که در عرض چند ماه قیمت این کالای راهبردی از ١٢٠ دلار به ٣٠ دلار در برای هر بشکه کاهش یافت.

رئیس جمهوری گفت: این در حالی است در همین این مدت نه تنها از ذخایر خود برای اداره کشور استفاده نکردیم، بلکه ٢٠ درصد درآمد را نیز به صندوق توسعه ملی واریز کرده‌ایم.

روحانی افزود: در این مدت به موازات افزایش ظرفیت تولید نفت خام، توسعه و گسترش قابل ملاحظه‌ای نیز در تولید گاز شیرین در منطقه گازی پارس جنوبی داشته‌ایم.

محرومیت زدایی در دوردست روستاهای خراسان رضوی

در ادامه این بازدید سید حمید فانی، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی به تشریح عملکرد این شرکت در بحث محرومیت زدایی از حاشیه شهر مشهد پرداخت.

وی گفت: بازنگری و تقویت شبکه های گازرسانی مشهد شامل ٢٠٠ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع و ٤٠ ایستگاه تقلیل فشار گاز شهری با نگاه به رفع معضل حاشیه نشینان در دستور کار شرکت گاز خراسان رضوی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با بیان این که یکهزار و ٦٠٠ میلیارد ریال اعتبار برای انجام این مهم مورد نیاز است، اظهارکرد: در فاز اول این پروژه ٢١٠ میلیارد ریال از سوی شرکت گاز خراسان رضوی هزینه شده است.

فانی همچنین پیرامون خدمات این شرکت در پهنه استانی، گفت: شرکت گاز خراسان رضوی در دولت تدبیر و امید توانسته اقدامات شایسته‌ای را در دوردست ترین روستا‌های این استان انجام دهد.

وی افزود: ضریب پوشش گاز طبیعی در مقایسه با ابتدای سال ٩٢ در بخش روستایی استان تا پایان سال ٩٥، از ٥٦ درصد به ٧٥ درصد ارتقا خواهد یافت.

فانی حمایت های دولت یازدهم از توسعه شبکه های گاز در استان را بی نظیر عنوان کرد و ادامه داد: در همین مدت تعداد روستا‌های گاز دار را از ٩٥٩ مورد به ١٤٧٥روستا افزایش یافته است.

وی با بیان این که خراسان رضوی رتبه نخست شبکه گذاری گاز را در کشور دارا است، بیان کرد: این استان ١٠ هزار و ٨٦٧ کیلومتر شبکه گازرسانی در حوزه شهری و ١٦ هزار و ١٣٧ کیلومتر شبکه گازرسانی در حوزه روستایی دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون ٦٩ درصد از جمعیت روستایی و ٩٩,٨ درصد از جمعیت شهری استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی اظهار امیدواری کرد: با اقدامات شرکت ملی گاز ایران در خراسان رضوی تا پایان سال آینده ضریب برخورداری روستاییان از نعمت گاز طبیعی به ٨٩ درصد خواهد رسید.

فانی با بیان که استان خراسان رضوی ٢ میلیون مشترک گاز طبیعی دارد و ٧٢ شهر در استان از گاز طبیعی برخوردار هستند، اظهار کرد: در حال حاضر یک هزار و ٣٠٢ روستا از نعمت گاز بهره‌مند هستند و هم اکنون عملیات گازرسانی به ٦٨٢ روستای استان نیز در حال اجرا است.

فانی یادآور شد: شرکت گاز استان خراسان رضوی توانسته است با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، تاکید وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مبنی بر محرومیت زدایی، نقش اثرگذاری را در این استان ایفا کند.

به گفته وی شرکت گاز استان خراسان رضوی محرومیت زدایی و توسعه متوازن گاز را وظیفه خود می‌داند و به لطف خداوند تنها در طول سه سال اخیر توانسته‌ است شاخص مطلوبی در حوزه گازرسانی به ثبت برساند.