عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به مزایای استفاده از کارت سوخت اشاره کرد و گفت: افزایش شفافیت اطلاعات در حوزه‌های سوخت و حمل‌ونقل از مزایای استفاده از کارت هوشمند سوخت است، به گونه‌ای که بازار عرضه و تقاضای بنزین را نیز شفاف می‌کند.

عبدالحمید خدری در گفت‌وگو با خبرنگار، با بیان این‌که استفاده از کارت سوخت مانع مهمی بر سر راه قاچاق بنزین ایجاد می‌کند و سبب کاهش آن می‌شود، گفت: کارت هوشمند سوخت بانکی از اطلاعات خودروها و میزان مصرف آنها برای دولت فراهم کرده و سبب می‌شود آمار و اطلاعات مناسب و دقیقی درباره میزان و نحوه مصرف بنزین خودروهای شخصی و عمومی در اختیار وزارت نفت قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به تفاوت قابل توجه قیمت داخلی بنزین با قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همسایه، استفاده دوباره از کارت سوخت از رواج قاچاق به‌ویژه قاچاق سازمان‌یافته این فرآورده نفتی جلوگیری می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرآورده‌های نفتی و به‌ویژه بنزین در ایران بدون ابزارهای کنترلی مصرف می‌شود و برخی افراد نیز صرفه‌جویی را سرلوحه کار قرار نمی‌دهند، از این رو استفاده از کارت هوشمند سوخت برای مدیریت مصرف سوخت می‌تواند روشی موثر برای مهار مصرف این فرآورده باشد.

خدری ادامه داد: با استفاده از کارت‌های سوخت شخصی مقدار مصرف با در نظر گرفتن جزییاتی همانند مصرف سوخت در انواع خودروها یا پراکندگی مناطق کم‌مصرف و پرمصرف بررسی می‌شود که این نوع اطلاعات برای مدیریت مصرف سوخت کشور بسیار مهم است.

وی گفت: هر اندازه هم پالایشگاه ساخته شود تا زمانی که مقدار مصرف مدیریت نشود، همچنان در تامین کامل بنزین مورد نیاز کشور مشکل خواهیم داشت.