عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: اقتصاد انرژی ایران باید متحول شود تا تولید ثروت در این بخش به حداکثر برسد.
حمیدرضا صالحی گفت: صنعت برق زیربنایی ترین صنعت در همه کشورهاست و ده تا ١٥ درصد منابع همه صنایع از جمله صنایع فولاد، سیمان، خودرو و غیره را تشکیل می دهد.
وی افزود: هرسال پیش بینی رشد هشت درصدی ظرفیت تولید برق را داریم که در سالهای اخیر به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد و صنعت کشور این نرخ رشد تحقق نیافته است و طرحهای کاهش هدررفت و پرت انرژی به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است.
صالحی گفت: پرداخت نشدن بدهی دولت به پیمانکاران و تولیدکنندگان صنعت و انرژی برق در بخش خصوصی باعث شده است توان اجرایی بخش خصوصی در حوزه طرحهای عمرانی کاهش یابد .
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به خبرگزاری صدا و سیما گفت: دولت از محل فروش برق سالانه حدود ٩ هزار میلیارد تومان درآمد دارد در حالی که هزینه ها به ١٤ هزار میلیارد تومان می رسد و باید با اصلاح ساختار اقتصاد انرژی و برق و واقعی شدن قیمتها این فاصله ترمیم شود و سیاستهای یارانه ای و بودجه نفت زده نمی تواند ما را به اهداف توسعه ای برساند.
صالحی گفت: خوشبختانه توانمندی داخلی در ساخت صنعت برق بسیار زیاد است و از مراحل تولید تا توزیع برق و ساخت تجهیزات ، نیروگاه و سدسازی توانمندی در داخل وجود دارد و باید حمایت شود .
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: منابع نفتی جزو ثروت ملی و متعلق به همه ملت است و باید برای حفظ منافع بین نسلی آن را به ارزش افزوده بالاتر بدل کنیم اما بررسیها نشان می دهد بهره وری انرژی در ایران بسیار پایین است و هر بشکه نفت خام در ایران ٢٥٧ دلار به تولید ناخالص داخلی اضافه می کند در حالی که در ترکیه به ٨٧٠ دلار و در ژاپن به ١٧٠٠ دلار بالغ می شود.
صالحی گفت: همچنین واقعی نشدن قیمت سوخت باعث افزایش پدیده قاچاق به آن سوی مرزها شده است و به جای این که با واقعی کردن قیمتها منابع لازم برای توسعه اشتغال در داخل کشور فراهم شود با سوخت یارانه ای انگیزه قاچاق را برای جوانان ایجاد کرده ایم.

به نقل از خبرگذاری شانا