تکمیل فازهای پارس جنوبی کم‌کم به ایستگاه آخر نزدیک می‌شود؛ توسعه فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ روند مطلوبی دارد و انتظار می‌رود پرونده پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ تا پایان سال ۹۸ بسته شود.

به گزارش خبرنگار، توسعه پارس جنوبی که همواره از اولویت‌های دولت یازدهم و دوازدهم بوده است، گام‌های پایانی تکمیل را بر می‌دارد؛ ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک از روزانه ۲۸۲ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به رقم کنونی روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است. ردیف‌های جدید پارس جنوبی، اما در راه است.

بخش خشکی فاز ۱۳ جلوتر از دریایی

فاز ۱۳ پارس جنوبی یکی از فازهای موسوم به ۳۵ ماهه است که همانند دیگر فازهای ۳۵ ماهه هیچگاه در موعد خود به بهره‌برداری نرسید. توسعه این فاز که قرارداد آن در سال ۸۹ امضا شد در یک سال و نیم اخیر روند پرشتابی به خود گرفته است. هم اکنون ۲ ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه به بهره‌برداری رسیده است که به تدریج پس از رسیدن به ظرفیت کامل در مجموع روزانه ۲۸,۲ میلیون مترمکعب گاز را شیرین‌سازی و به شبکه سراسری ارسال می‌کند.

ردیف نخست شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۳ که اواخر اسفندماه پارسال راه‌اندازی شد هم‌اکنون روزانه ۹ میلیون مترمکعب گاز را فرآورش می کند و دومین ردیف این پالایشگاه که ابتدای خردادماه امسال به بهره‌برداری رسید با تولید بیش از ۷ میلیون مترمکعب گاز عملیاتی است.

هدف از توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه ۱,۰۵ میلیون تن ال پی جی و یک میلیون تن اتان است.

پیام معتمد، مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی، می‌گوید: تلاش می‌شود ۲ ردیف دیگر شیرین‌سازی این پالایشگاه به‌زودی عملیاتی شود تا به این ترتیب ظرفیت تولید گاز در این پالایشگاه به روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب برسد.

وی پیشرفت فیزیکی پالایشگاه فاز ۱۳ را بیش از ۹۰ درصد عنوان می‌کند و درباره بخش دریایی این فاز می‌افزاید: در بخش ساخت سکوهای چهارگانه این فاز نیز سکوی ۱۳B تا پایان شهریورماه و ۱۳A،۱۳C  و ۱۳D پس از اتمام مراحل ساخت آماده بارگیری و نصب در موقعیت مخزنی خود می‌شوند.

پیشتازی بخش دریایی فاز ۱۴

فاز ۱۴ پارس جنوبی هم جزو فازهای ۳۵ ماهه است که در بخش دریایی پیشرفت مطلوبی دارد، تکمیل پالایشگاه این فاز،  اما با برخورداری از پیشرفت بیش از ۷۸ درصدی به پایان سال ۹۸ موکول شده است.

حمیدرضا مسعودی، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با این پیش‌بینی که نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد، می‌افزاید: بخش دریایی این فاز پیشرفت مطلوبی دارد و انتظار می‌رود تا پایان امسال تکمیل شود.

طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و  تولید سالانه بیش از یک میلیون گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست.

مسعودی با بیان این‌که ساخت سکوهای دریایی این طرح در مجموع پیشرفت بالای ۹۰ درصد دارد، یادآور می‌شود: سکوی ۱۴A این فاز با ظرفیت ۱۴,۱ میلیون مترمکعب که از سوی ایزوایکو در یارد صنعتی بندرعباس ساخته شده است، اردیبهشت ماه امسال نصب و راه‌اندازی شد و هم‌اکنون عملیاتی شده است. سکوی ۱۴C نیز تا پیش از پایان شهریورماه نصب می‌شود.

ساخت سکوی ۱۴B و ۱۴D از دیگر سکوهای این فاز در یارد ایزوایکو پیشرفت مطلوبی دارد و انتظار می‌رود تا پایان سال به تدریج در محل خود در خلیج فارس نصب شوند.

فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی

فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی از دیگر فازهای باقی مانده پارس جنوبی است که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل برسد. این فاز معادل ۲ فاز استاندارد از فازهای بیست‌وچهارگانه است.

فرهاد ایزدجو، مجری طرح توسعه فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با اشاره به این که سکوی دریایی فاز ۲۲ اوایل خردادماه امسال با موفقیت نصب شد، می‌گوید: ساخت سکوی ۲۴ A تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد و آماده بارگیری از یارد صنعتی صدرا در بوشهر به سوی آب‌های خلیج فارس می‌شود، ضمن این که ساخت سکوهای ۲۳ و۲۴B  وضع مطلوبی دارد.

تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و تولید سالانه بیش از یک میلیون گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد از اهداف این طرح است.

نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز اسفندماه پارسال راه‌اندازی و آماده دریافت گاز ترش از میدان گازی پارس جنوبی شد. تولید گاز شیرین از این واحد فرآورشی در خردادماه امسال آغاز شد و هم اکنون با دریافت گاز ترش از فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی، بیش از ۷ میلیون مترمکعب گاز شیرین را به خط ششم سراسری تزریق می‌کند.

اما….

تکمیل فازهای پارس جنوبی به معنای پایان کار در این میدان عظیم مشترک نیست، بلکه به معنای شروع سخت‌تر از آغاز است. افت فشار گاز و میعانات گازی بدون تردید یکی از عمده‌ترین چالش‌های این میدان خواهد بود. استفاده از کمپرسورهای فشارافزا، اما می‌تواند یکی از اقدام‌ها برای رفع این چالش باشد، ضمن این که مطالعات مخزنی این میدان نیز باید به طور جدی و فراگیرتر انجام شود.

بررسی تغییر وضع و رفتار مخزن در شرایط کنونی و پیش‌بینی در آینده و همینطور لایه‌های دیگر پارس جنوبی از دیگر مواردی است که برای مواجهه با این چالش باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین انتقال گاز از میدان‌های مجاور، به نحوی که تراز تولید پارس جنوبی، فشار گاز و حجم تولید میعانات گازی خیلی سریع افت نکند از دیگر اقدام‌هاست، گرچه افت یک موضوع طبیعی است، اما باید سعی کرد برنامه تولید را طولانی‌تر کرد.

محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این زمینه می‌گوید: کارهای مربوط به مرحله دوم پارس جنوبی با توجه به موضوع تقویت فشار، پیچیده‌تر است. برای این که در سال‌های آینده شاهد کاهش افت فشار مخزن پارس جنوبی نباشیم از هم اکنون برنامه‌ریزی برای نگهداشت تولید را آغاز کرده‌ایم.

تلاش شبانه‌روزی و سرمایه‌گذاری حدود ۷۵ میلیارد دلاری در ۲۰ سال اخیر سبب شد ایران هم اکنون روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب گاز از این میدان برداشت کند.