طی یکسال
طرح‌های پژوهشی مناطق نفت‌خیز جنوب ۳ برابر شد
اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تا ۶۵ میلیون تومان می‌توانند قرارداد پژوهشی امضا کنند
طرح‌های پژوهشی مناطق نفت‌خیز جنوب ۳ برابر شد

سرپرست اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از رشد ۳ برابری پروژه‌های پژوهشی این شرکت نسبت به سال پژوهشی گذشته خبر داد و گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تا سقف ۶۵ میلیون تومان می‌توانند با این شرکت قرارداد پژوهشی امضا کنند.

به گزارش خبرنگار به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حسین یاقوت‌نژاد در تشریح عملکرد این شرکت در حوزه پژوهش و فناوری اظهار کرد: در سال پژوهشی امسال از مهرماه ۱۳۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۰ تعداد ۱۸ پروژه پژوهشی جدید به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال با مراکز علمی و تحقیقاتی امضا کرده‌ایم که تعداد آنها نسبت به سال پژوهشی پارسال ۳ برابر بیشتر بوده است.

وی گفت: با احتساب این پروژه‌ها، هم‌اکنون ۳۷ پروژه پژوهشی در ۱۱ بخش مدیریت‌ مخازن، علوم حفاری، رفع چالش‌های ازدیاد برداشت نفت (IOR/EOR)، بهینه‌سازی تولید، حفاظت صنعتی، ارتباطات، صرفه‌جویی انرژی، ساخت فناورانه مواد و تجهیزات، علوم زمین و مطالعات راهبردی و منابع انسانی در حال اجراست.

حوزه مهندسی مخازن در صدر پروژه های پژوهشی

سرپرست اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه از زمان تأسیس این اداره از سال ۱۳۷۹ تاکنون ۱۵۳ پروژه تحقیقاتی خاتمه یافته است، افزود: از میان پروژه‌های خاتمه‌یافته و جاری بیشترین تعداد پروژه‌ها مربوط به حوزه مهندسی مخازن است و پس از آن بالاترین تعداد پروژه‌های پژوهشی به حوزه‌های مهندسی حفاری، فرآورش نفت و گاز و زمین شناسی مربوط می‌شود.

یاقوت‌نژاد ادامه داد: در بخش تحصیلات تکمیلی نیز در سال پژوهشی جاری ۳۸ پروژه جدید با دانشگاه‌های سراسر کشور امضا شد که ۱۴ پروژه آن متعلق به دانشگاه‌های استان خوزستان بوده است.

وی درباره افزایش تعامل این شرکت با دانشگاه‌ها توضیح داد: این شرکت با هدف ارائه راهکار و حل مشکلات در قالب پروژه‌های زودبازده و کوتاه‌مدت، تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه و اکتساب فناوری‌های اولویت‌دار، فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی فراهم کرده است.

سرپرست اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: بر اساس این طرح، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌توانند به‌صورت انفرادی یا گروهی تا سقف ۶۵ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۰ با این شرکت قرارداد پژوهشی امضا کنند.

طرح اعطای پژوهانه به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی

یاقوت‌نژاد بیان کرد: این شرکت همچنین در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه طرح اعطای پژوهانه به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را به اجرا گذاشته است.

وی گفت: بر این اساس به هر پیشنهاد انجام طرح (پروپوزال) از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در صورت تصویب در کمیته علمی – اجرایی پژوهش این شرکت در سال ۱۴۰۰ تا سقف ۱۹۵ میلیون تومان اعتبار تعلق می‌گیرد.

سرپرست اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: تأمین نیازهای تحقیقاتی صنعت نفت با استفاده از ظرفیت‌های جامعه دانشگاهی کشور، هدایت، حمایت و تشویق اعضای هیئت علمی به سوی تولید و انتشار هدفمند فناوری و شبکه‌سازی اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها برای انجام تحقیقات توسعه‌ای مورد نیاز صنعت نفت در قالب کار گروهی از اهداف این طرح به‌شمار می‌رود.