با حضور وزیر نفت
طرح انتقال گاز به جزیره کیش به‌ بهره‌برداری رسمی رسید/ صرفه‌جویی ۱۵۴ میلیارد تومانی
طرح انتقال گاز به جزیره کیش به‌ بهره‌برداری رسمی رسید/ صرفه‌جویی ۱۵۴ میلیارد تومانی

طرح انتقال گاز به کیش به‌منظور تأمین سوخت نیروگاه‌های این جزیره، امروز (دوشنبه، ۳۱ مردادماه) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت به‌طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار، طرح انتقال گاز به جزیره کیش با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیون دلار و به‌صورت بیع‌ متقابل اجرا و سرمایه‌گذاری انجام‌شده از محل صرفه‌جویی حاصل از جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع بازپرداخت می‌شود.

بازگشت سرمایه این طرح با احتساب هر لیتر گازوئیل ۵۴ سنت و هر مترمکعب گاز طبیعی ۲۶ سنت، سالانه ۳۲۰ میلیون دلار است.

اتصال جزیره کیش به شبکه پایدار گاز سراسری، تأمین انرژی پاک و پایدار، کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی، فراهم شدن احداث جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) برای سوخت خودروها و شناورها، توسعه شبکه گاز شهری، صنعتی، خدماتی، هتل‌ها و مسکونی و جلوگیری از قاچاق سوخت مایع از دستاورهای این طرح است.

اجرای طرح انتقال گاز به جزیره کیش سبب صرفه‌جویی و آزادسازی بیش از ۷ هزار تن گاز ال‌پی‌جی و صرفه‌جویی در مصرف سالانه ۵۰۰ میلیون لیتر سوخت نفت‌گاز (روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر)، همچنین حذف هزینه حمل‌ونقل سوخت نفت‌گاز به جزیره حدود سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان و حذف هزینه حمل‌ونقل گاز مایع (ال‌پی‌جی) ۴ میلیارد تومان در سال می‌شود.

تزریق گاز و انجام آزمون عملکردی به نیروگاه گازی کیش ۱۴ خردادماه امسال آغاز و یکم تیرماه به بهره‌برداری کامل رسید و گاز به این نیروگاه ارسال شد.

بر اساس این گزارش، طرح انتقال گاز به جزیره کیش با استفاده از زیرساخت‌های طرح توسعه فاز یک میدان کیش، از دی‌ماه ۱۳۹۷ با مسئولیت کارفرمایی شرکت نفت وگاز پارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران آغاز و عملیات احداث خطوط لوله انتقال گاز، ایستگاه‌های مربوطه و یک رشته کابل فیبر نوری به طول کلی ۱۲۷ کیلومتر انجام شد.

شرکت‌های مارون کاران، تأسیسات دریایی ایران و ارشک مکانیک پیمانکاران این طرح با کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس بودند که آن را به منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت گاز استان هرمزگان برای بهره‌برداری تحویل دادند.