همزمان با نخستین روز از هفته دولت محقق شد
صادرات دریایی گاز مایع در بندرعباس آغاز شد/ درآمدزایی سالانه ۳۶۰ میلیون دلاری
صادرات دریایی گاز مایع در بندرعباس آغاز شد/ درآمدزایی سالانه ۳۶۰ میلیون دلاری

بهره‌برداری از طرح صادرات دریایی گاز مایع، از هدررفت روزانه ۲ هزار تن گاز مایع که تاکنون سوزانده می‌شد، جلوگیری کرده و افزون بر آن سالانه تا ۳۶۰ میلیون دلار درآمد نصیب کشور می‌کند.

به گزارش خبرنگار، طرح صادرات دریایی گاز مایع روز چهارشنبه (دوم شهریورماه) همزمان با آغاز هفته دولت، با حضور جلیل سالاری، معاون وزیر نفت، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مهدی دوستی، استاندار هرمزگان و جمعی از مدیران و مسئولان محلی به بهره‌برداری رسید.

مدت زمان اجرای این طرح از ایده تا اجرا تنها دو ماه بوده و بدون کمترین بودجه و با ۴۳ هزار نفر ساعت کار جهادی، تأسیسات متروک بندرعباس از مرکز ذخیره‌سازی به مبدا صادرات دریایی گاز مایع (ال‌پی‌جی) تبدیل شده است. با اجرایی شدن این طرح همچنین برای ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی شده است و از محل صرفه‌جویی در محصولی که در مشعل پالایشگاه‌های بندرعباس می‌سوخت، سالانه تا ۳۶۰ میلیون دلار نصیب کشور می‌شود.

استان هرمزگان به یکی از قطب‌های انرژی کشور تبدیل شده و به موازات آن این استان یکی از قطب‌های صادرات کشور خواهد بود. این طرح که با هدف تقویت جایگاه هرمزگان به عنوان قطب تولید و صادرات انرژی راه‌اندازی شده و در کنار پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به ارزش ۱۲.۵ میلیارد دلار و انبار نفت شهید مهدوی که در آینده در این منطقه با ظرفیت ۶۰۰ میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد، از جمله طرح‌هایی است که امنیت انرژی در منطقه هرمزگان را بهبود می‌بخشد.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش در آئین بهره‌برداری از آن، از جمله دلایل به ثمر رسیدن آن را تعامل همه بخش‌های کشور در حوزه های امنیتی، اجرایی، فنی، اداری و تخصصی و کمیسیون انرژی مجلس دانست و از بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های صادرات دریایی انرژی تاکید کرد و لازمه آن را توسعه زیرساخت‌های لجستیکی مانند توسعه اسکله‌ها اعلام کرد.

علیرضا جعفرپور بروجنی، مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز در آئین بهره‌برداری از این پروژه ملی گفت: مصرف محصولات با ارزش و پاک در شبکه‌های سوخت با ضرر و زیان بسیاری همراه بود، تا اینکه پس از انجام مطالعات دقیق و تلاش شبانه‌روزی و رایزنی با مسئولان کشوری و استانی، طرح صادرات دریایی گاز مایع با همکاری همه همکاران پالایشگاهی، مسئولان کشوری و استانی و اخذ مجوزهای لازم آماده بهره‌برداری شد.

صادرات دریایی گاز مایع در بندرعباس آغاز شد/ درآمدزایی سالانه ۳۶۰ میلیون دلاری

نگاهی به احجام پروژه

تأسیسات گاز مایع بندرعباس با داشتن ۹ سکوی تخلیه و ۲ موتورخانه، امکان تخلیه همزمان ۹ دستگاه گازکش و پمپاژ فرآورده‌های آن با خط لوله انتقال ۱۶ اینچ به اسکله نفتی شهید باهنر بندرعباس را داراست. موتورخانه یادشده از ۱۷ دستگاه پمپ و ۷ دستگاه کمپرسور برای تامین فشار عملیاتی لازم برای انتقال گاز مایع بهره می‌برند.

این پروژه با بهره‌گیری از ۴۳ هزار و ۲۰۰ نفر ساعت متخصص حوزه‌های نفتی و عملیاتی در رشته‌های مکانیک، ابزار دقیق، برق و ماشین‌بری اجرایی و عملیاتی شده است. در این پروژه متخصصان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با باز مهندسی و عملیات فرآیندی ضمن رعایت همه دستورعمل‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) و رعایت مقررات ایمنی در صنعت نفت برای نخستین بار در کشور بدون بهره‌برداری از مخازن ذخیره‌سازی گاز مایع فرآیند انتقال از گازکش به کشتی را به‌طور مستقیم به اجرا درآورده‌اند.

با بهره‌برداری از این تاسیسات و تخلیه همزمان ۹ دستگاه گازکش و بهره‌مندی از توان پمپ‌ها و کمپرسورها، اکنون امکان بارگیری دریایی به‌طور میانگین ۶ هزار تن گاز مایع در شبانه‌روز میسر می‌شود.