رئیس‌جمهوری:

شناخت ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری ایران و کشورهای غرب آفریقا بسیار مهم است

شناخت ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری ایران و کشورهای غرب آفریقا بسیار مهم است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه گسترش روابط با آفریقا را نه برای ثروت‌های این منطقه، بلکه با هدف پیشرفت ملت‌های آفریقایی دنبال می‌کنیم، گفت: شناخت ظرفیت‌ها، منابع و زمینه‌های همکاری و تبادل تجربه بین ایران و کشورهای غرب آفریقا بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگاربه نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سیدابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه (۱۵ اسفندماه) در دیدار شرکت‌کنندگان در اولین اجلاس همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غرب آفریقا بر آمادگی تهران برای گسترش همه‌جانبه همکاری با کشورهای آفریقایی به‌ویژه کشورهای غرب این قاره تاکید کرد.

وی آفریقا را قاره‌ای ثروتمند و برخوردار از نیروی انسانی کارآمد و ذخایر سرشار و فراوان توصیف کرد و افزود: در سده‌های گذشته کشورهای غربی با اعمال سلطه و حاکمیت استعمار، ثروت این کشورها را به غارت برده‌اند، اما گسترش روابط با آفریقا در جمهوری اسلامی ایران نه برای ثروت‌های این منطقه، بلکه با هدف پیشرفت و رفاه همه ملت‌ها از جمله ملت‌های آفریقایی است.

رئیس‌جمهوری پیشنهاد این اجلاس، مبنی بر گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و کشورهای آفریقایی به‌ویژه در زمینه‌های انرژی، فنی – مهندسی، حمل‌ونقل، کشاورزی و معدنی را اقدامی موثر و سازنده برای توسعه روابط طرفین خواند و اظهار کرد: آمار کنونی تجارت و تبادل تجربه بین ایران و آفریقا قابل قبول نبوده و با توجه به ظرفیت‌ها و اهتمام مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غرب آفریقا انتظار می‌رود همکاری‌ها و روابط اقتصادی و تجاری دو طرف بیش از این متحول شود.

رئیسی به مسئولان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غرب آفریقا که در اجلاس تهران فعالانه حضور داشتند توصیه کرد مصوبات و تصمیم‌های این اجلاس را با جدیت پیگیری و اجرایی کنند.

تعدادی از وزیران، معاونان وزرا و مقام‌های کشورهای که در این اجلاس شرکت داشتند، در این دیدار، نظرات خود را درباره زمینه‌های توسعه و تقویت همکاری‌های علمی و اقتصادی ایران با کشورهای غرب قاره آفریقا مطرح کردند.