حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «انرژي» را يكي از مسائل مهم دنيا خواندند و خاطرنشان كردند: ايران تنها كشور مستقل در منطقه است كه در زمينه‌ي انرژي مي‌تواند مورد اطمينان قرار گيرد زيرا برخلاف برخي كشورهاي منطقه، سياست انرژي ايران تحت تأثير هيچ عامل غيرايراني قرار نمي‌گيرد.
به گزارش شانا به نقل از  پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز (شنبه، سوم بهمن ماه) در ديدار شي جين پينگ، رئيس جمهوري خلق چين و هيئت همراه، با اشاره به سابقه‌ي كهنِ ارتباطات تجاري و فرهنگي دو ملت ايران و چين، تأكيد كردند: دولت و ملت ايران همواره به دنبال گسترش روابط با كشورهاي مستقل و قابل اطمينان همچون چين بوده و هستند و بر همين اساس، توافق رؤساي جمهوري ايران و چين براي يك روابط استراتژيك ۲۵ ساله، كاملاً درست و حكمت‌آميز است.newsfrm_etoolsfile_bb53c0c0-41c5-4060-98d2-e5bab011817b208037_orig-fa49321f-aeb9-4766-adc8-8f8b4a53e9e6
رهبر انقلاب اسلامي، سخنان رئيس‌جمهور چين مبني بر لزوم احياي «جاده‌ي ابريشم» و گسترش همكاري‌هاي كشورهاي واقع در اين مسير را ايده‌اي كاملاً منطقي و قابل قبول خواندند و گفتند: جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه همكاري‌هاي چين در دوران تحريم را فراموش نخواهد كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «انرژي» را يكي از مسائل مهم دنيا خواندند و خاطرنشان كردند: ايران تنها كشور مستقل در منطقه است كه در زمينه‌ي انرژي مي‌تواند مورد اطمينان قرار گيرد زيرا برخلاف برخي كشورهاي منطقه، سياست انرژي ايران تحت تأثير هيچ عامل غيرايراني قرار نمي‌گيرد.
ايشان با اشاره به سياست‌هاي سلطه‌گرانه‌ي برخي كشورها به‌ويژه آمريكا و همكاري غيرصادقانه‌ي آنها با كشورهاي ديگر افزودند: اين وضعيت موجب شده است كه كشورهاي مستقل، به‌دنبال همكاري‌هاي بيشتر با يكديگر باشند و توافق ايران و چين براي روابط استراتژيك ۲۵ ساله در همين چارچوب است كه بايد با پيگيري جدي دو طرف، توافق‌ها حتماً به مرحله‌ي عملياتي برسند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تمايل و نگاه به شرق در فرهنگ ايراني گفتند: غربي‌ها هيچ‌گاه نتوانسته‌اند اعتماد ملت ايران را جلب كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، سياست آمريكا نسبت به ايران را در ميان كشورهاي غربي، بدتر و خصمانه‌تر دانستند و افزودند: همين سياست‌هاي خصمانه موجب شده است كه ملت ايران و مسئولان كشور، گسترش روابط با كشورهاي مستقل را پيگيري كنند.
ايشان با تأكيد بر اينكه موضوع «چين واحد» از سياستهاي اصولي و قطعي جمهوري اسلامي ايران است، به سخنان رئيس‌جمهور چين درخصوص گسترش همكاريهاي امنيتي ميان دو كشور اشاره كردند و افزودند: متأسفانه منطقه ما به دليل سياستهاي غلط غربي‌ها و همچنين برداشتي انحرافي و غلط از اسلام دچار ناامني شده است كه خطر گسترش يابندگي دارد كه بايد با همكاريهاي خردمندانه جلوي آن را گرفت.
رهبر انقلاب برخي كشورهاي منطقه را منشأ اصلي اين تفكر انحرافي دانستند و خاطرنشان كردند: غربيها نيز به جاي تقابل با منشأ اصلي اين تفكر و گروههاي تروريستي، مسلمانان را در اروپا و آمريكا مورد تهاجم و فشار قرار داده اند در حاليكه اين جريانهاي تروريستي با تفكر صحيح اسلامي كاملاً متفاوت هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اصرار آمريكاييها و غربيها در استفاده از عنوان «دولت اسلامي» براي برخي گروههاي تروريستي گفتند: اين رويكرد، اهانت به مسلمانان است و به جاي علاج مشكل، بطور غيرمستقيم زمينه تقويت اين گروهها را بوجود مي آورد.
ايشان، ادعاي آمريكاييها مبني بر تشكيل «ائتلاف مبارزه با تروريسم» را يك فريبكاري خواندند و تأكيد كردند: رويكرد آمريكاييها در همه مسائل اينگونه است و آنها هيچگاه رفتار صادقانه ندارند.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان اظهار اميدواري كردند: نتايج گفتگوها و توافق هاي تهران به معني واقعي كلمه براي هر دو طرف سودمند باشد.
در اين ديدار كه آقاي روحاني رئيس‌جمهور نيز حضور داشت، آقاي «شي جين پينگ» رئيس جمهوري خلق چين با ابراز خرسندي از سفر به ايران و تشكر از احساسات صميمانه و صادقانه دولت و ملت ايران، اين صميميت را ناشي از همكاريها و مبادلات دوستانه و درازمدت دو كشور دانست و گفت: همكاريهاي دوجانبه ايران و چين بر پايه «منافع متقابل» بايد به صورت روزافزون افزايش يابد.
رئيس جمهوري چين با اشاره به سابقه اتصال ايران و چين از طريق راه قديمي جاده ابريشم، اين جاده را نماد «صلح، پيشرفت و تبادلات دوستانه» خواند و افزود: كشورهايي كه در مسير اين جاده قرار دارند با توسعه همكاريهاي خود مي توانند در مقابل الگوي آمريكاييها براي برهم زدن توازن اقتصاد منطقه از منافع خود دفاع كنند و به اهدافشان دست يابند.
شي گفت: برخي ابرقدرتها به‌دنبال حاكم كردن انحصار و سياست جنگليِ «يا با ما يا دشمنِ ما» هستند اما پيشرفت اقتصادهاي نوظهور، انحصار قدرت را از دست آنها خارج و فضاي مناسبي براي ايده‌ها و سياستهاي دولتهاي مستقل فراهم كرده است.
رئيس‌جمهوري چين حمايت كشورش از «موضوع هسته‌اي ايران» و همچنين حمايت ايران از «چين يكپارچه و واحد» را نمونه‌اي از اعتماد متقابل و سياستهاي مستقل دو كشور برشمرد و افزود: ما مسير توسعه مستقل را دنبال مي‌كنيم و آمادگي داريم همانگونه كه در زمان تحريمها در كنار ايران بوديم، پس از برداشته شدن تحريمها نيز همكاريهاي خود را در همه زمينه‌ها گسترش دهيم.
شي با اشاره به مزيتهاي فراوان «جغرافيايي، انساني و انرژي ايران»، گفت: اقتصاد چين و ايران مكمل يكديگر هستند و در اين سفر در خصوص برنامه‌ريزي براي همكاري استراتژيك ۲۵ ساله به توافق رسيده ايم و آماده گسترش و تعميق همكاريها در بخشهاي فرهنگي، آموزشي، فناوري، نظامي و امنيتي در سطح شركاي راهبردي هستيم.
رئيس‌جمهوري چين، ايجاد ساز و كاري براي افزايش همكاريهاي امنيتي دو كشور در مواجهه با تروريسم و مسائل پيچيده منطقه را ضروري دانست.
شي سخنان رهبر انقلاب را نيز حكيمانه و دورانديشانه خواند و افزود: دولت و ملت چين نسبت به جنابعالي نگاه دوستانه و صميمانه‌اي دارند و اميدواريم همچون گذشته به پيشرفت روابط دو كشور كمك كنيد.

به نقل از خبرگذاری شانا