مجری طرح‌ های بهینه سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌ وری انرژی گفت: سامانه ‌های سرمایشی حدود ۱۸ هزار مگاوات از برق تولیدی را در زمان پیک مصرف برق به خود اختصاص می ‌دهند.

 

به گزارش ایسنا، احمد توکلی افزایش میزان مصرف سالانه انرژی برق در کشور را طبق ترازنامه انرژی ۶ درصد عنوان کرد و گفت: بیشترین سهم انرژی در بخش ساختمان ‌ها اتفاق می ‌افتد که یک بخش غیرمولد بوده و ارزش افزوده ندارد.

وی در خصوص چرایی پیشی گرفتن پیک مصرف برق ظهرگاهی از شب در فصل تابستان، استفاده از کولرهای گازی را عامل اصلی پیک مصرف ظهر در فصل گرما عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بخش ساختمان بالغ بر ۵۰ درصد از مصرف برق کشوررا به خود اختصاص می دهد که از این میزان سهم عمده مصرف در زمان پیک مربوط به کولرهای گازی است.

توکلی افزایش سطح رفاه جامعه، رشد جمعیت کشور و فقدان راندمان کافی برای تجهیزات انرژی الکتریکی را از جمله عوامل افزایش مصرف دانست و گفت: سامانه‌ های سرمایشی) کولرهای گازی) در فصل گرما بالغ بر ۱۸ هزار مگاوات از برق تولیدی را به خود اختصاص می‌ دهند.

مجری طرح ‌های بهینه سازی مصرف انرژی سابا با بیان اینکه هم اینک پیک مصرف برق ظهرگاهی از شبانگاهی سبقت گرفته است، عامل اصلی را ناظر بر استفاده از سیستم‌های سرمایشی در ساختمان‌ های اداری و تجاری عنوان کرد و افزود: به ‌طور متوسط ساختمان ‌های ایران ۳ تا ۴ برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌ کنند.

وی همچنین عامل اصلی این افزایش مصرف راعدم اجرای استانداردهای لازم در مرحله ساخت، استفاده از تجهیزات راندمان پایین الکتریکی خصوصاً سامانه ‌های سرمایشی، استفاده از کولرهای گازی پنجره ای در بعضی از نقاط کشور، عدم تنظیم دمای آسایش و… دانست.

توکلی گفت: سازمان بهره‌ وری انرژی ایران حمایت ‌های لازم را برای ارتقای رتبه انرژی لوازم برقی از صنایع انجام داده و مردم می ‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به آدرس www.saba.org.ir از تجهیزاتی که دارای راندمان بالا هستند، استفاده کنند.

به نقل از خبرگذاری سابا