سهم ایران پس از برجام در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی در خاورمیانه به ١٣,٧ درصد ارتقا یافت.
منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به خبرنگار گفت: سهم ایران از صادرات فرآورده‌های نفتی در خاورمیانه با رشد ١٣,٧ درصدی، امسال به ٦٤ میلیون لیتر رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده از مرز ٨٠ میلیون لیتر عبور کند.

وی افزود: ایران برای نخستین بار پس از ١٠٠ سال به صادرکننده پایدار فرآورده‌های نفتی تبدیل شده و روزانه ٤٠٠ هزار بشکه فرآورده (٥٠ میلیون لیتر نفت‌کوره و ١٤ میلیون لیتر نفت‌گاز ) صادر کرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، توانایی افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی تا روزانه بیش از ٥٠٠ هزار بشکه (٨٠ میلیون لیتر) در کشور وجود دارد که تاکنون به دلیل مشکلات زیرساختی این برنامه محقق نشده است.

وی ادامه داد: صادرات روزانه بیش از ٤٠٠ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی به بازارهای هدف مستلزم دسترسی به سیستم حمل و نقل دریایی و زمینی بین‌المللی، سیستم مالی بین‌المللی، امکانات و تسهیلات بیمه‌ای مورد نیاز و مهم‌تر از همه اعتماد شرکای تجاری کشور بود که در دوران پسابرجام محقق شد.

ریاحی اعلام کرد: رساندن سهم ایران به صادرات روزانه ٨٠ میلیون لیتر نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله معکوس کردن خطوط لوله، تکمیل و تعریف پروژه و طرح‌های جدید در زمینه افزایش ظرفیت بنادر و ساخت اسکله است.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی افزایش تولید گاز طبیعی در ایران با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، قطعا ظرفیت بیشتری با هدف صادرات فرآورده‌های نفتی ایجاد خواهد شد، از این‌رو برنامه‌ریزی گسترده‌ای به منظور تغییر آرایش شبکه خطوط لوله و مراکز انتقال نفت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: تا سه سال پیش، آرایش شبکه خطوط لوله و مراکز انتقال نفت کشور بیشتر از جنوب به شمال و مرکز کشور بود تا فرآورده نفتی بیشتری را برای تامین سوخت نیروگاه‌ها و صنایع کشور منتقل کند که با کاهش مصارف داخلی، مسیر شبکه انتقال فرآورده نفتی تغییر و از شمال و مرکز به جنوب کشور در حال گسترش است.

به گفته وی، با تغییر آرایش خطوط لوله و شبکه انتقال نفت کشور، بهره‌برداری از اسکله، پایانه‌ها و تاسیسات در سواحل و بنادر کشور به منظور افزایش ظرفیت پهلوگیری و بارگیری کشتی‌های حمل فرآورده نفتی به عنوان دومین سیاست کلیدی در صدر برنامه‌های اولویت‌دار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور قرار گرفته است.