سخنگوی دولت گفت: واگذاری سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس از یکم تیرماه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار به نقل از ایرنا، علی ربیعی، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را از مهم‌ترین اقدام‌های دولت برای رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: این واگذاری‌ها به سرمایه‌گذاری‌های دوباره در اقتصاد و صنعت منجر خواهد شد که عامل اصلی برای رونق تولید، افزایش اشتغال و سرمایه‌گذاری‌های جدیدتر است.

وی با اشاره به برنامه واگذاری‌ سهام‌ شرکت‌های دولتی افزود: عرضه سهام و واگذاری شرکت‌های دولتی، گام دیگری برای کوچک‌سازی دولت و بزرگ کردن حوزه عمومی و بخش‌های صنعتی خصوصی در کشور به‌عنوان یک راهبرد از سوی دولت دنبال می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به راهبردی‌ها دولت در اصل ۴۴، خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌ها، عنوان کرد: برخی این روزها الفاظی به‌کار می‌برند که دولت با این واگذاری‌ها می‌خواهد هزینه‌های جاری خود را تأمین کند، یا پول آن را به بخش‌های غیرمولد ببرد که به‌طور قطع این‌گونه نیست.

ربیعی افزود: مرحله دوم واگذاری‌ها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس که در مرحله دوم واگذار خواهند شد، باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس است که از یکم تیرماه آغاز می‌شود.

وی عنوان کرد: بخشی هم به‌صورت مجزاست و پذیرش آنها در بازار سرمایه و واگذاری آنها تا ۴۹ درصد سهام است که اگر بخواهم به موارد مهم اشاره کنم واگذاری در قالب هلدینگ‌های پالایش نفت، هلدینگ‌های نیروگاهی و هلدینگ‌های کشاورزی است.

سخنگوی دولت گفت: تولید نیروی برق حرارتی، سازمان تهیه کالای آب و برق (ساتکاپ) و سرانجام در بخش تخصصی‌ها شرکت ملی پالایش پخش فرآورده‌های نفتی است که دولت بنا دارد در مراحل و با شیوه‌های مختلف آنها را به بخش خصوصی واگذار کند و با تأمین مالی آنها بتواند در دوران کرونا از سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد اشتغال‌های جدید یا حتی پایان پروژه‌های نیمه‌تمام حمایت کند.

به گزارش خبرنگار، دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز جمعه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) در گفت‌وگوی تلفنی با بیژن زنگنه، وزیر نفت با اشاره به ارائه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه با هدف تقویت بورس کشور، بر ضرورت حضور بیشتر و فعال‌تر شدن شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در بورس  تأکید کرد.