مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، از ایجاد سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی میسرهای خطوط لوله خبرداد که هم اکنون کار نقشه برداری آن پایان یافته است.

به گزارش خبرنگار به نقل از مشعل، عباسعلی جعفری نسب گفت: با راه‌اندازی این بانک اطلاعاتی، همه اطلاعات مربوط به راه‌های ارتباطی و موقعیت مکانی خطوط لوله در دسترس خواهد بود و پایش عملیات خطوط لوله به صورت مکانیزه انجام خواهد شد.

وی درباره برنامه‌ها و پروژه‌های آینده این شرکت اعلام کرد: حفظ ظرفیت خطوط لوله، نگهداری ماشین‌آلات، پیگرانی هوشمند و تعویض قطعات، همچنان طبق روال ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران افزود: کار ارزشمند جدید دیگری که در دست اقدام است، استفاده از سامانه‎های نشت‌یاب اتوماتیک است که کار از پارسال آغاز شده است و امسال در مسیر خطوط لوله تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: تعویض ۶۷ کیلومتر از خطوط لوله مارون- اصفهان و تعویض ۲۳۰ کیلومتر از خط رفسنجان در دستور کار قرار دارد که امیدواریم امسال اجرایی شود.

آماده انتقال فرآورده‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس هستیم

جعفری نسب با اشاره به دستاورد بزرگ تولید مستمر بنزین در کشور گفت: شرکت خطوط لوله و مخابرات آمادگی کامل برای انتقال فرآورده‌های فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را دارد.

وی درباره شرایط و ظرفیت خطوط لوله برای انتقال فرآورده‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: با شرایط فعلی، خطوط لوله ظرفیت انتقال میزان تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را دارد؛ زیرا‌ تولیدات فاز نخست این پالایشگاه، جایگزین بنزین وارداتی می‌شود و مشکلی برای انتقال وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران افزود: برای انتقال تولیدات فازهای ۲ و ۳ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، عملیات ساخت خط لوله بندرعباس- رفسنجان برای افزایش ظرفیت انتقال باید سرعت بیشتری گیرد.

نمایشگاه، نماد قدرت سازندگان داخل بود

وی درباره بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی گفت: امسال نمایشگاه نسبت به پارسال با حضور شرکت‌های قوی داخلی و خارجی برگزار شد که نماد بارز قدرت و توان سازندگان داخلی و تعامل با صنعتگران خارجی بود.

وی افزود: شرکتهای خارجی با حضور و نمایش تجهیزات در نمایشگاه، شرایط را برای ورود محصولات و فناوری جدید و دانش فناوری فراهم می‌آورند که این موضوع برای همکاری با شرکت‌های داخلی بسیار مناسب است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه داد: در مذاکره با شرکت‌های خارجی اعلام کردیم که حضور آنها در پروژه‌های داخل، مستلزم مشارکت با یک شرکت داخلی است.

وی اعلام کرد: در بخش ساخت تجهیزات و قطعات دوار و توربینهای گازی، تعدادی سازنده داخلی خوب با شرکت‌های خارجی همکاری می‌کنند که امیدواریم این نمایشگاه سبب شکوفایی و توسعه صنعت داخلی و تامین حداکثر نیاز داخل و تقویت صادرات شود.

گشایش های برجام

جعفری نسب، در ادامه با اشاره به آثار برجام، مهمترین دستاورد برجام در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران را تسهیل در برقراری روابط بازرگانی با سازندگان خارجی بویژه شرکتهای اروپایی و اعلام آمادگی آنها برای برقراری دوباره روابط بازرگانی اعلام کرد.

به گفته وی، در سال‎های تحریم، برخی کالاها چندبار سفارش داده شد و از طریق تأمین کنندگان تجاری گاه با قیمت بیش از ارزش واقعی کالاها به ایران وارد می شد؛ اما پس از برجام امکان خرید مستقیم از فروشندگان اصلی فراهم شد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران افزود: تعدادی از سازندگان اروپایی مطرح در حوزه تجهیزات مورد نیاز این شرکت، پس از برجام دفاتر نمایندگی مستقیم خود را در تهران بازگشایی یا از طریق دفاتر نمایندگی خارج از کشور برای همکاری موافقت خود را اعلام کردند.

وی، وصول اقلام و تجهیزاتی که در خارج از کشور بنا به دلایل تحریم توقیف شده را از جمله دستاورد برجام دانست و تصریح کرد: تعمیر و عودت دو دستگاه توربین تایفون (توربین زیمنس مدل SGT-100) که در تعهد یک شرکت انگلیسی بوده و در کارگاه کشور امارات توقیف شده بود و اقلام یک فقره سفارش قطعات یدکی اکچویتورهای یک شرکت انگلیسی که از پاییز سال ۱۳۹۱ در آلمان توقیف شده بود با رفع توقیف به ایران حمل شد را می توان از گشایش های برجام نام برد.