وزیر نفت، پافشاری ایران بر ضرورت پرهیز از یکجانبه‌گرایی و تصمیم‌گیری جمعی در اوپک و همچنین تبیین فشارهای آمریکا و تاکید بر مقاومت ایران در برابر این فشارها را در اجلاس اخیر، مهم‌ترین موضوعاتی خواند که از سوی ایران در نشست اوپک دنبال شده است.

به گزارش خبرنگار، بیژن زنگنه امروز (۱۲ تیرماه) در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: رویکرد ما در این نشست، حفاظت و صیانت از موجودیت اوپک و تاکید بر این بود که تصمیم‌های اوپک باید با اجماع گرفته شود و نباید تصمیم‌ها از خارج اوپک به این سازمان ابلاغ شود. اگر هم قرار است پخت‌وپزی (تصمیم‌گیری) صورت گیرد، باید در بین اعضای اوپک انجام شود.

زنگنه با بیان اینکه این فرآیندها در تاریخ ۶۰ ساله اوپک حاکم بوده و چیز جدیدی نیست، ادامه داد: اخیرا روالی خارج از این چارچوب، موجب نگرانی اعضای اوپک شده بود که اگرچه برخی اعضا به دلایلی نگرانی‌هایشان را علنی نمی‌کنند، اما من صراحتا هم در جریان مذاکرات با وزرا و هم در اجلاس وزیران این نگرانی را مطرح کردم و در نهایت هم تاثیرگذار بود. فکر می‌کنم دیگر شاهد تصمیم‌گیری خارج از اوپک نباشیم.

وی در ادامه به تلاش ایران برای اعمال تغییراتی مهم از نظر مفهومی در منشور همکاری اوپک و غیراوپک اشاره کرد و گفت: تمام اعضای اوپک دارای حق مساوی هستند و باید با اجماع تصمیم‌گیری شود. این مهم‌ترین موضوعی بود که در این نشست دنبال کردیم.

زنگنه گفت: همچنین در این نشست، درباره آنچه آمریکایی‌ها می‌گویند و فشارهایی که به ایران وارد می‌کنند با رسانه‌های آمریکایی گفت‌وگو و اعلام کردم که ایران تحت فشار مذاکره نمی‌کند و برای تغییر در شرایط، حتما باید تحریم‌ها برداشته شود.