وزیر نفت با اشاره به مصرف ٤٦ درصدی سوخت مایع در نیروگاههای کشور گفت: هم اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید گاز پیش بینی می شود امسال این میزان به کمتر از ٢Dey94_34 - Copy٠ درصد برسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به منطقه پارس جنوبی، بیژن زنگنه صبح امروز (دوشنبه، ٢١ دیماه) پیش از برگزاری آیین گشایش رسمی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که هم اکنون فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی مراحل نهایی خود را طی می کند و حتی تولید گاز در این فاز آغاز شده است، گفت: این فاز آماده افتتاح است، اما برای افتتاح، استانداردهای لازم را ندارد و پیش بینی می شود اوایل سال آینده به صورت رسمی به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به افزایش ١٨٠ میلیون مترمکعبی ظرفیت پالایشی کشور در پارس جنوبی گفت: هم اکنون فازهای ١٢، ١٥-١٦ و ١٧ گاز خود را از دریا دریافت می کنند.

وزیر نفت با بیان این که اجرا و تکمیل فازهای اولویت نخست پارس جنوبی باوجود شرائط تحریم، کاهش شدید درآمدهای نفتی کشور و مشکلات دیگر انجام شده است، گفت: اگر اولویت بندی در پارس جنوبی انجام نمی شد ما این فازها را نمی توانستیم به بهره برداری برسانیم.

زنگنه تصریح کرد: امسال تلاش می شود بخشی از فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با گاز خودشان از دریا به بهره برداری برسد.

تکمیل پارس جنوبی در دولت یازدهم 

وزیر نفت افزود: اگر منابع مالی لازم برای اجرای پروژه های پارس جنوبی تامین شود، به جز بخشی از فاز ١٤ پارس جنوبی، همه فازهای این میدان مشترک گازی تا پایان دولت یازدهم تکمیل می شود که این خواست ملت ایران از دولت تدبیر و امید است.

زنگنه گفت: در طول دو سال و نیم گذشته ٦ فاز پارس جنوبی معادل ١٥٠ میلیون مترمکعب گاز در کشور به بهره برداری رسیده است که این موضوع سبب کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاههای کشور شده است.

وی با بیان این که تا اواسط سال ٩٦ تولید میعانات گازی ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید، یادآور شد: تقریبا همه این میزان تولید در واحدهای پالایشی جدید همچون ستاره خلیج فارس، طرح فراگیر پالایشی سیراف و پالایشگاه دوم شیراز فرآورش می شود ضمن این که حجم زیادی از اتان و ال پی جی تولیدی در فازهای پارس جنوبی به عنوان خورا ک به پتروشیمی ها تحویل می شود.

زنگنه با تاکید بر مصرف بهینه گاز از سوی مردم افزود: هم اکنون با توجه تحریمها و تهدیدهای موجود هر مترمکعب گاز برای ایران، ١٠ تا ١٥ سنت هزینه در بر دارد.

وزیر نفت با اشاره به اجرائی شدن برجام طی چند روز آینده گفت: امیدواریم با اجرای برجام هزینه های صنعت نفت کاهش یابد و ما بتوانیم برای ساخت تجهیزات و ارتقای توانمندی ملی در این صنعت تلاش بیشتری انجام شود.

زنگنه با اشاره به افتتاح رسمی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی از سوی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: سهم ساخت داخل در این فاز بیش از ٧٠ درصد است.

وی با بیان این که برای فرآورش گاز در پالایشگاههای پارس جنوبی دهها هزار فرآیند در این پالایشگاهها انجام می شود، اظهار کرد: امروز متخصصان صنعت نفت به توانایی بالایی در این زمینه رسیده اند.

زنگنه با قدردانی از تلاشهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران اجرایی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی افزود: از سال ٨٥ تاکنون با صرف هزینه ٦ میلیارد دلاری، زحمتهای زیادی در این پروژه کشیده شده است.

به نقل از خبرگذاری شانا