به گزارش خبرنگار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در نشست هیئت دولت، با اشاره به روزهای پایانی اردیبهشت و آغاز خردادماه، گفت: ماه خرداد از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اهمیت بالایی برای ما دارد، ماه امام راحل است و روزهایی همچون ۱۵ خرداد و سالگرد رحلت امام (ره) را در این ماه داریم، اما امسال ویژگی خاصی به نام انتخابات ۱۴۰۰ هم را داراست.

وی درباره فعالیت‌های تبلیغاتی در انتخابات و با تأکید بر اینکه نباید غش در معامله انجام دهیم، افزود: وقتی می‌خواهیم کالایی اعم از برنامه، نقد گذشته یا وصف شرایط حال به مردم ارائه دهیم، باید منطبق بر واقعیت باشد و خدای ناکرده با دروغ، تهمت و اقدام‌های غیراخلاقی توأم نباشد که برای مردم قابل قبول نخواهد بود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این دولت در شرایط پیچیده و مشکلی مسئولیت را بر دوش داشته است که حداقل در ۱۰۰ سال گذشته مشابه آن را نمی‌بینیم، تصریح کرد: این دولت با کمترین درآمد نفتی کشور را اداره کرده است، در حالی که کسی فکر نمی‌کرد بودجه بدون نفت در کشور محقق شود و اگر شرایط کشور را نگوییم تاریخ را تحریف کرده‌ایم.

روحانی بیان کرد: اینکه بودجه کشور بدون نفت در سال‌های گذشته بسته و اداره شده جزو تصوراتی که کسی فکر نمی‌کرد محقق شود. می‌گفتند بودجه بی‌نفت آرزوی بلندمدت است و ۲۰ یا ۳۰ سال دیگر به آن می‌رسیم، اما این دولت بودجه بودن نفت را اداره کرد، دولت با ایجاد درآمدهای بسیار جدید این کار را کرد که باید به این قضیه در چهار سال اخیر پرداخت.

وی گفت:‌ در کشوری که همه منابع آن را قطع کردند و کشوری که اتکای به بودجه همیشه در تاریخ از زمان کشف نفت، به نفت بوده است و حالا نفت با مشکلات روبه‌روست، باید پرسید این دولت چگونه با این مشکلات کشور را اداره می‌کند. دولت صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کرد و این کار آسانی نبود.

رئیس‌جمهوری افزود: عمده‌ترین صادرات نفتی که در سال‌های اخیر ما را یاری کرده فرآورده، پتروشیمی و فولاد بود. البته موارد دیگر هم داریم، اما این سه عمده است و بار سنگین را به دوش گرفت تا جای نفت را پر کند. صادرات غیرنفتی با واردات ما تقریباً ولو در این شرایط کرونایی بسیار سخت هم در کنار هم هستند. صادرات غیرنفتی ما ۴۰ میلیارد دلار و واردات ما ۴۲ میلیارد دلار است.

روحانی با طرح این پرسش که چه کسانی فولاد، ‌پتروشیمی و فرآورده را به اینجا رساندند، تصریح کرد:‌ حتی در مخیله آنهایی که ما را تحریم کردند هم خطور نمی‌کرد ما در منطقه صادرکننده بنزین شویم. یکی از مقام‌های آمریکایی گفته بود فکر نمی‌کردیم ایران را تحریم کنیم و صادرات بنزین داشته باشد و می‌گفتیم جلو واردات بنزین را می‌گیریم، زیرا ما واردکننده بنزین بودیم، اما امروز صادرکننده بنزین، برق و گاز هستیم.

وی ادامه داد:‌ اگر روزی صادرات نفت بود امروز صادرات گاز، فرآورده و برق هم داریم و تحول بزرگی به‌وجود آمده است و همه آنهایی که در صنایع معدنی ما در این چهار سال فعال بودند بار سنگینی بر دوش گرفتند.

رئیس‌جمهوری عنوان کرد: اینکه دولت یازدهم و دوازدهم یک‌دفعه تصمیم می‌گیرد تولید پتروشیمی را از ۵۰ میلیون تن در سال، به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ ببرد، این کار را شوخی می‌دانند. مگر می‌شود دولت در طول تاریخ پتروشیمی را در سال دو برابر کند، اما این دولت این کار را آن هم در شرایط تحریم و سخت انجام داد.