رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز موافقت نسبت به ادامه عرضه تک‌ نرخی بنزین، گفت: افزایش قیمت بنزین در این مقطع، نه به صلاح بوده و نه منطقی است.

 

به گزارش شانا به نقل از اتاق بازرگانی تهران، محمد چگینی، رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به این که ناهماهنگی و نبود تعادل در تغییر قیمت بنزین نارضایتی عمومی را در پی دارد، گفت: لازم است روی اصلاح نرخ دیگر حاملهای انرژی کار شود.

وی درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی در راستای حفظ کارت سوخت و دو نرخی کردن بنزین، افزود:‌ سیاستهای کلان کشور در بحث کاهش شدت انرژی در بخشهای مختلف تاکید بر آن دارد که با اقدامهای قیمتی و غیرقیمتی، از شدت مصرف انرژی کاسته شود که بحث هدفمندسازی یارانه ها مبتنی بر همین تعدیلها صورت گرفت.

چگینی ادامه داد: جهتگیری به سمت واقعی شدن قیمتها یک بحث سیاستی است، اما منظور از حاملهای انرژی فقط بنزین نیست، گازوییل، LPG یا همان گازمایع و نفت کوره هم از اقسام حاملهای انرژی هستند، بنابراین ما در اقدامهای خود باید تعادل را میان این حاملها رعایت کنیم.

رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که در سالهای اخیر با افزایشهای متوالی قیمت بنزین، نرخ آن به حدود فوب خلیج فارس برای مصرف کننده داخلی رسیده است، عنوان کرد: با این اقدام تقریبا قاچاق بنزین ایران به خارج از کشور به حد ناچیزی رسیده و این به معنای رسیدن حدودی بنزین به قیمت واقعی خود است، البته در کشورهایی مانند ترکیه و یا دیگر کشورهای فاقد منابع انرژی، مالیاتهای کربن روی مصرف سوخت نیز اعمال می‌شود که به طور مثال ممکن است بنزین در ترکیه تا لیتری ٤ هزار تومان هم فروخته شود، ولی نرخی که به عنوان نرخ اصلی تجارت جهانی مورد نظر است، مقداری نزدیک به همین نرخی است که ما به مصرف کننده داخلی عرضه می‌کنیم.

وی با اشاره به این که دولت سالیانه در حدود بیش از ٢٥ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای فروش بنزین به مردم، درآمد دارد، گفت: علاوه بر این در حدود ٣٤ میلیارد لیتر در سال هم گازوییل تولید می‌شود که بعد از اجرای طرح کارت سوخت برای خودروهای سنگین، بخشی از این رقم باقی ماند و توانستیم حدود ٦ میلیارد لیتر گازوییل نیز صادر کنیم.

چگینی افزود: گازوییل در ایران لیتری سیصد تومان است، در حالی که این رقم در ترکیه به حدود پنج هزار تومان می‌رسد و این اختلاف زیاد قیمتی می‌تواند مشوقی برای قاچاق این فرآورده باشد.

رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر به دنبال ایجاد منبع درآمد برای دولت هستیم و همزمان قصد پیشروی به سمت اجرای سیاستها را داریم باید به دنبال واقعی کردن قیمت حاملهایی که از نرخ اصلی عقب مانده‌اند باشیم.

وی با بیان این که افزایش قیمت بنزین در این مقطع نه به صلاح است و نه عقلانی، ادامه داد: در این شرائط باید تمرکز خود را روی گازوییل قرار دهیم و کارشناسان تا جایی که کشش بازار و تکلیف سیاستی را در نظر می‌گیرند با واقعی کردن قیمت گازوییل مانند بنزین، در جهت توفیق سیاستها تلاش کنند.

چگینی مدیریت گازوییل را به مراتب از مدیریت بنزین ساده‌تر دانست و گفت: گازوییل نسبت به بنزین تاثیر مستقیم کمتری بر زندگی مردم دارد، پیشنهاد ما از منظر سیاستی اصلاح قیمت گازوییل است.

رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام موافقت نسبت به تک نرخی ماندن بنزین، عنوان کرد: در این مقطع به دلیل نزدیکی قیمت بنزین به نرخ جهانی و فوب خلیج فارس، اعتقاد دارم که بنزین تک نرخی باقی بماند، البته سیستم جمع آوری اطلاعات سوخت مصرفی خودروها می‌تواند حفظ شود.

وی با بیان این که موافق سیستم جمع آوری اطلاعات مصرف سوخت خودروهاست، افزود: ما با یک فضای رقابتی و آزاد از نظر قیمت حاملهای انرژی فاصله داریم و جمع آوری اطلاعات مصرف سوخت ما را در جهت برنامه‌ریزی بهتر یاری می‌کند.

چگینی تصریح کرد: مصرف کننده باید هوشمندانه برخورد کند، در غیر این صورت ما قادر به پیاده کردن سیاستهای کاهش شدت مصرف انرژی نخواهیم بود، ما باید خود را با جهانی ٧ میلیاردی تطبیق دهیم و مصرف کننده ما نیز باید مصرف خود را با دیگر نقاط جهان تطبیق دهد، تولیدکنندگان هم موظفند بدانند اگر خودرو پرمصرف تولید کنند با نرخ بنزین گرانتر مشتری کمتری خواهد داشت، بنابراین مجبور به تولید خودرو  برقی یا هیبریدی مانند کشورهای پیشرفته خواهند شد.

به نقل از خبرگذاری شانا