رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت توسعه دولت الکترونیک و تاثیر این توسعه فناوری در حفظ محیط زیست، گفت: تردد کمتر خودروها به معنای استفاده کمتر از سوخت فسیلی و اقدامی تاثیرگذار در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

به گزارش خبرنگار شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیستدر مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که توسعه‌ای که در دوران پسابرجام اتفاق می‌افتد باید سبز و همراه با ملاحظات زیست محیطی باشد، گفت: قطعا توسعه فناوری در بحث ارتباطات سهم زیادی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد داشت.

وی با اشاره به ظرفیتهای اقتصادی موجود در حوزه محیط زیست، افزود: تولید یا ایجاد منابع جدید از محل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مدیریت منابع می‌تواند منابع جدیدی برای اشتغال و سرمایه گذاری باشد و گامی مهم در جهت تحقق اقتصاد سبز است.

ابتکار با مرور همکاریهای خوب شکل گرفته میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات طی مدت ٢٩ ماه گذشته، تصریح کرد: توسعه فناوریهای IT، هوشمندسازی پایش مناطق حفاظت شده، توسعه دولت الکترونیک، تدوین پیش نویس سیاستهای مدیریت پسماندهای الکترونیک، ارسال پیامهای محیط زیستی توسط شبکه های تلفن همراه، پایش امواج و مباحث مرتبط با پارازیت از جمله این همکاریهاست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، امضای تفاهمنامه میان دو دستگاه را ترسیم نقشه راه برای توسعه و ارتقای همکاریها دانست و عنوان کرد: حمایت از محیط زیست وظیفه یک نهاد نیست و براساس قانون اساسی کشور، یک وظیفه همگانی است.

وی با اشاره به این که امروزه موضوع محیط زیست به یک مسئله جهانی بدل شده و در هر نشست بین‌المللی با هر موضوعی نسبت به مقوله محیط زیست و اقدامهایی که در جهت کاهش آسیبها و تهدیدها در این حوزه باید صورت پذیرد، توجهی ویژه وجود دارد، گفت: در این جهت و همزمان با پایان سال ٢٠١٥، اهداف توسعه پایدار در ١٧ محور به منظور اجرایی شدن توسط کشورها تا سال ٢٠٣٠ به تصویب رسید.

ابتکار افزود: نشست تغییرات اقلیم در پاریس به منظور ایجاد عزم جهانی در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز در همین مورد بود و نشان دهنده اهمیت جهانی موضوع محیط زیست است که ایران نیز همگام با سایر کشورهای جهان برنامه مشارکت ملی خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صورت چهار درصد غیر مشروط و هشت درصد مشروط به لغو کامل تحریمها ارائه داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که تعالی انسان نباید به قیمت نابودی محیط زیست انجام پذیرد، تصریح کرد: یقینا یکی از جهت گیریهای مهم در این مسیر، استفاده از فناوریهای سبز است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را کاهش دهد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت توسعه دولت الکترونیک و تاثیر این توسعه فناوری در حفظ محیط زیست، عنوان کرد: تردد کمتر خودروها به معنای استفاده کمتر از سوخت فسیلی و اقدامی تاثیرگذار در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

ابتکار، اشاره‌ای به نقش مهم و جدی دولت در هوشمند سازی فرآیندها به عنوان راهکاری مهم در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشت و گفت: یکی از مباحثی که در این تفاهمنامه مشترک مورد تاکید قرار گرفته، همین موضوع است که البته این مسئله یک رویکرد جهانی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اهمیت سیاستهای ابلاغی محیط زیست نظام توسط مقام معظم رهبری، ابراز امیدواری کرد: همکاری و توجه ایجاد شده در قوا پس از ابلاغ این سیاستها نسبت به موضوع محیط زیست در کنار رویکرد و عزم جدی رئیس جمهوری و دولت یازدهم منجر به بهبود شرائط محیط زیست کشور شود.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حرکت توسعه‌ای ایران در مسیر رشد و توسعه سبز، تصریح کرد: محیط زیست و طبیعت ایران دیگر توان تحمل رشد ناپایدار که منجر به تخریب و آلودگی محیط زیست شود را ندارد، متاسفانه ظرفیت طبیعتمان را گذرانده‌ایم و باید به بازسازی طبیعت همچون احیای دریاچه ارومیه، بهبود وضع تالابها و غیره فکر کنیم.

ابتکار با اشاره به هدفگذاری اتحادیه اروپا مبنی بر تامین عمده رشد اقتصادی خود از محل بازیافت آب، انرژی و پسماند تا سال ٢٠٧٠، افزود: به همین دلیل این اتحادیه ورود کالاهای قابل بازیافت به زباله سوزها را ممنوع کرده است، اگر بخواهیم اقتصادی که ارزش افزوده آن ناشی از خلاقیت باشد داشته باشیم قطعا فناوری اطلاعات محور اصلی آن خواهد بود.

به نقل از خبرگذاری شانا