رئیس جمهوری با بیان این که خشنودیم امروز دیگر سهم ما را در اوپک تصاحب نمی‌کنند، گفت: ایران بزودی به سهمیه پیشین خود در بازارهای جهانی دست می یابد.
به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، (شنبه، هشتم خردادماه) در آیین گشایش دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که ایران بزودی به سهمیه پیشین خود در صادرات نفت باز می گردد، گفت: در سالهای ٩١ تا ٩٤، در سایه تحریمها، مبلغ زیادی را از دست دادیم، که در صورت دستیابی به چنین منابعی امروز شاهد اشتغالزایی و رشد اقتصادی بسیاری در کشور بودیم.

وی با بیان این که ایران باید به سمت رشد اقتصادی هشت درصدی حرکت کند، گفت: شرائط کشور، درآمدهای نفتی و قیمت نفت امروز به گونه‌ای نیست که بتوانیم به قیمت نفت بشکه‌ای ١٠٠ دلار برسیم.

روحانی افزود: باید الزامهای رشد هشت درصدی اقتصادی در کشور مهیا باشد، یکی از این الزامها، سرمایه گذاری خارجی در کشور است، ما برای توسعه اقتصادی، سالانه به ٣٠ تا ٥٠ میلیارد دلار نیاز دارم.

رئیس جمهوری با اشاره به این که حل مشکلات کشور نیازمند تعامل سه قوه است، تصریح کرد: اگر جامعه با مشکلاتی روبرو می‌شود و یا به موفقیتهایی دست می‌یابد، در این موفقیتها و مشکلات هر سه قوه دخیل هستند، بنابراین برای حل مشکلات کشور به تعامل قوا نیازمندیم.

وی عنوان کرد: باید تسلیم قانون باشیم، با اجرای قانون است که می‌توانیم از مشکلات کشور بخوبی عبور کنیم، همه می‌دانند که اگر مشکل بزرگی در این کشور ایجاد شود با وحدت، انسجام و مقاومت می‌توانیم بخوبی از مشکلات عبور کنیم.

رشد اقتصادی ٥ درصد امسال محقق می شود

روحانی با اشاره به کاهش تلاطمهای اقتصادی در طول سه سال گذشته گفت: ما توانستیم از تورم دو رقمی و رشد اقتصادی منفی که برای کشور بسیار خطرناک بود عبور کنیم و امسال نیز امیدواریم به تورم تک رقمی در کشور دست یابیم.

رئیس جمهوری با بیان این که طی سال ٩٣ رشد سه درصدی و در سال ٩٤ نیز با وجود همه مشکلات رشد یک درصدی را تجربه کردیم، افزود: امسال به رشد اقتصادی پنج درصد می‌رسیم و همه توان خود را نیز برای رسیدن به این هدف بکار خواهیم گرفت، هیچ مسئولی نیست که برای مردم خود فقر و بیکاری بخواهد، همه برنامه های ما نیز بر این استوار است که مردم جامعه از فقر و بیکاری در امان باشند و باید بتوانیم برای همه اشتغال و درآمد قابل قبول فراهم کنیم.

وی با اشاره به این که برای اشتغالزایی جوانان راهی جز رشد و و رونق اقتصادی وجود ندارد، عنوان کرد: در ٢ دهه اخیر جامعه‌ای را سراغ نداریم که بدون تعامل با جهان به رشد مثبت اقتصادی رسیده باشد، ما با استفاده از اقتصاد مقاومتی که اقتصادی درونزا و برونگراست، بدون تردید به رشد اقتصادی مناسب دست خواهیم یافت.

روحانی در ادامه به موضوع برجام اشاره و تاکید کرد: در مسئله برجام به این نکته رسیدم که اگر همکاری و هماهنگی بمیان قوا افزایش یابد و خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند مراعات شود و همچنین افراد شایسته در انجام امور انتخاب شوند، می‌توانیم مشکل بزرگی همچون مذاکرات هسته‌ای را حل و فصل کنیم.

برجام شرایط را برای استفاده از فناوریهای جدید مهیا کرد

رئیس جمهوری گفت: امروز برجام فضایی را برای ما ایجاد کرده که به واسطه آن می‌توانیم از بازارها، فناوریها و سرمایه های خارجی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در سایه اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی که یکی از وظایف دولت است می‌توانیم از ظرفیتهای کشور استفاده کنیم و به رشد و توسعه دست یابیم و اشتغالزایی جوانان را نیز افزایش دهیم.

روحانی رسیدگی به مشکلات اقتصادی و فرهنگی را دو مقوله مهم برای مجلس دهم و دولت یازدهم برشمرد و تاکید کرد: با استفاده از توان و استعدادهای فراوان کشور و همکاری همه قوا و الویت دادن به بخش اقتصاد و همچنین اجرایی کردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی می‌توانیم به رشد و توسعه مناسب و حتی رشد ٨ درصدی اقتصادی نیز دست یابیم.

رئیس جمهوری گفت: امکانات درونی و بیرونی بسیاری در کشور وجود دارد که با همکاری همه دستگاههای اجرایی کشور و با استفاده از سیاست تدبیر و خردورزی می‌توانیم از این امکانات به نفع منافع ملی و خواست مردم بهره برداری کنیم.

روحانی افزود: مردم در انتخابات اخیر این پیام را عنوان کردند که خواستار بهبود وضع زندگی خود و تعامل سازنده با دنیای خارج و حل مشکلات جامعه بویژه برطرف شدن مشکلات اقتصادی هستند.

وی با بیان این که مجلس قواعد بازی افراد جامعه و شهروندان را تعیین می‌کند، گفت: اگر این قواعد مناسب نباشد، هرچه قدر بازیگر از توانایی کافی نیز برخوردار باشد، در کارزار ارتباط با جهان ناموفق خواهد بود.

تورم قانون مشکلی را برطرف نمی کند؛ نیازمند کیفیت قانون هستیم

رئیس جمهوری با اشاره به این که تورم قوانین در کشور مشکلی را برطرف نمی‌کند، تصریح کرد: ما امروز به کیفیت قانون نیازمندیم نه کمیت آن، ما به قوانینی نیازمندیم که راه را برای بازیگران جامعه مشخص کرده باشد.

روحانی با بیان این نکته که نمایندگان مجلس باید از تجربه دوره های گذشته استفاده کنند، عنوان کرد: من خود را فرزند مجلس می‌دانم، زیرا چند سال در این بخش دارای تجربه هستم، بنابراین نمایندگان مجلس باید از تجربه های ٩ دوره گذشته مجلس شورای اسلامی استفاده کنند.

وی به همراهی و هفکری بیشتر میان دولت و مجلس تاکید کرد و گفت: با همراهی فکری میان مجلس و دولت و استفاده از دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی، انجمنهای تخصصی و افرادی که تجربه های سیاسی و اقتصادی دارند می‌توانیم قوانینی را به اجرا گذاریم که کسب و کار را آسان، مسائل بانکی را حل و فصل و سدی در برابر قاچاق ایجاد کند و حتی به هدف رشد اقتصادی هشت درصدی نیز دست یابیم.

رئیس جمهوری افزود: امیدوارم شاهد همکاری هرچه بیشتر میان مجلس دهم و دولت یازدهم باشیم و با این همکاری رضایت مردم را نیز به دست آوریم.

به نقل از خبرگذاری شانا