دیدگاه‌های نمایندگان مجلس درباره قرارداد سه‌جانبه سوآپ
دیپلماسی انرژی فعال جایگزین رویکرد انفعالی شد
دیپلماسی انرژی فعال جایگزین رویکرد انفعالی شد

نمایندگان مجلس در بیان دیدگاه‌های خود ضمن اشاره به گام‌های مثبت دولت سیزدهم در بهبود روابط با همسایگان، امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز را بیانگر وجود اراده‌ قوی در وزارت نفت برای پیشبرد منافع ملی و دیپلماسی اقتصادی و انرژی دانستند و این توافق نتیجه راهبرد دیپلماسی انرژی فعال به‌ جای رویکرد انفعالی در دولت گذشته است.

به گزارش خبرنگار، قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران، شامگاه یکشنبه (هفتم آذرماه) با حضور رؤسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد.

بر اساس این قرارداد که پس از پایان دیدار دوجانبه رؤسای جمهوری دو کشور (ایران و آذربایجان)، توسط وزرای نفت ایران و آذربایجان امضا شد، قرار است سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.

جواد اوجی، وزیر نفت نیز پس از امضای این قرارداد سه‌جانبه گفت: در این قرارداد ما سالانه نزدیک به ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز را از طرف ترکمنستان و منطقه سرخس دریافت خواهیم کرد و از آستارا تحویل آذربایجان می‌دهیم. این قرارداد در حقیقت مناسبات انرژی خوبی است که خوشبختانه امروز این گام برداشته شد و قرارداد بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان به امضا رسید.

بسیاری از کارشناسان و به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از امضای این قرارداد سه‌جانبه گازی، آن را نتیجه دیپلماسی قوی وزارت نفت و خارج شدن از سیاست‌های دیپلماسی انفعالی گذشته در حوزه انرژی عنوان کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز را از جنبه اقتصادی برای ما سودمند دانستند و در عین حال تأکید کردند که چنین قراردادهایی به تحکیم روابط دوستانه با کشورهای همسایه کمک می‌کند، روابطی که در دولت گذشته یا به کل به فراموشی سپرده شده بود، یا با بی‌تدبیری‌ها به تیرگی گراییده بود.

وزارت نفت دیپلماسی قوی انرژی را جایگزین دیپلماسی انفعالی گذشته کرد

عبدالعلی رحیمی مظفری در این باره گفت: بی‌شک سوآپ گازی برای ما با توجه به اینکه دارای ذخایر عظیم انرژی در دنیا هستیم، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه چنین قراردادی همانند پیمان شانگهای قدرت چانه‌زنی ما را در سطح بین‌المللی افزایش خواهد داد، افزود: توافق سه‌جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان هم می‌تواند قسمتی از نیاز بخش‌های شمالی کشور به گاز را برطرف کند و هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی می‌تواند برای ما مفید باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: این قرارداد، نه‌تنها شکننده و بی‌اثر بودن تحریم‌ها را نمایان کرد، بلکه نشان داد می‌توان روابط با همسایگان را بدون دخالت قدرت‌های استکباری تحکیم بخشید.

رحیمی‌مظفری بیان کرد: سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان نشان داد وزارت نفت ما می‌تواند دیپلماسی قوی انرژی را جایگزین دیپلماسی انفعالی گذشته کند.

قرارداد سوآپ گازی بیانگر شکست بن‌بست دیپلماسی انرژی با همسایگان است

هادی بیگی‌نژاد، به توافق سه‌جانبه سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: امضای این قرارداد نشان داد که برای انجام بعضی از کارها باید اراده آن را هم داشته باشیم، وزارت نفت نشان داد اراده‌ای قوی برای انجام چنین توافق‌هایی دارد.

وی افزود: این قرارداد هم از جنبه اقتصادی برای ما سودمند خواهد بود و هم به تحکیم روابط دوستانه با کشورهای همسایه کمک می‌کند، هرچند روابط اقتصادی با همسایگان باید بیش از این توسعه یابد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان بیانگر وجود اراده‌ قوی در وزارت نفت برای پیشبرد منافع ملی و دیپلماسی اقتصادی و انرژی است.

قرارداد سوآپ گازی مبادلات اقتصادی ایران با همسایگان را افزایش می‌دهد

فریدون عباسی، به توافق سه‌جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: هرچند اجرای کامل این توافق مهم است، اما چنین قراردادی می‌تواند بخشی از ناترازی گاز در زمستان به‌ویژه در مناطق شمالی کشور را برطرف کند.

وی افزود: این قرارداد مبادلات اقتصادی ما با همسایگان را افزایش خواهد داد و در حوزه‌های دیگر نیز کارساز خواهد بود و در مسائل دیگر همچون تهاتر و… راهگشاست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: توافق سه‌جانبه سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی که ما با افت فشار در بعضی از میدان‌های گازی پارس ‌جنوبی روبه‌رو هستیم برای ما مفید خواهد بود، در عین حال امیدواریم این قرارداد در زمان لازم اجرایی و عملیاتی شود.

بن‌بست ۵ ساله دیپلماسی انرژی با همسایگان شکسته شد

سیدموسی موسوی، امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز را نشانه دیپلماسی قوی انرژی دولت سیزدهم دانست و گفت: دیپلماسی اقتصادی و انرژی امروز دیگر از آن حالت انفعالی خارج شده و وزارت نفت به‌طور جدی در زمینه فروش نفت و قراردادهای جدید فعال شده است.

وی افزود: امضای قرارداد بزرگ گازی میان ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اکو (سازمان همکاری‌های اقتصادی)، رخدادی مهم در عرصه اقتصادی و سیاسی به شمار می‌آید که می‌تواند منافع مهم و تأثیرگذاری را برای ایران در سایه همکاری‌های منطقه‌ای به همراه داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس به ابعاد راهبردی قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز اشاره و تصریح کرد: این قرارداد می‌تواند نقش راهبردی ایران را پررنگ و آن را به جایگاه واقعی خود نزدیک کند، همچنین بیانگر شکست بن‌بست پنج ساله دیپلماسی انرژی با همسایگان است.

موسوی بیان کرد: ورود ایران به یک قرارداد سه‌جانبه تأمین انرژی و قرار گرفتن کشور در مسیر راهبردی انتقال گاز می‌تواند در آینده ضمن افزایش همکاری‌های منطقه‌ای، از بروز تنش‌های سیاسی با همسایگان نیز جلوگیری کند.

قرارداد سه‌جانبه گازی (سوآپ) روابط با همسایگان را در بخش انرژی متحول می‌کند

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به نقش فعال وزارت نفت در دیپلماسی انرژی با همسایگان اشاره کرد و گفت: در شرایطی که چند ماه از دولت جدید گذشته است، اما رویکرد این دولت در حوزه دیپلماسی با همسایگان ستودنی است، چنین رویکردی سبب شد دیپلماسی انرژی نیز از حالت انفعالی گذشته فاصله گیرد و با امضای قرارداد سه‌جانبه گازی (سوآپ) روابط با همسایگان در بخش انرژی متحول شود.

سیاست بن‌بست‌شکنی دولت سیزدهم در نگاه به همسایگان مؤثر واقع شد

محمد طلا مظلومی در این باره گفت: با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما قرار داریم قرارداد سه‌جانبه گازی می‌تواند کمک مؤثری برای عبور از فصل سرما باشد و افزون بر اهمیت اقتصادی، به پایداری شبکه گاز در شمال و شمال شرق کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل، نگاه ویژه‌ای به همسایگان است، افزود: توافق سه‌جانبه سوآپ گازی نشان‌دهنده این موضوع است که سیاست بن‌بست‌شکنی دولت سیزدهم در نگاه با همسایگان مؤثر بوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره اینکه دولت تاکنون در همکاری با همسایگان موفق عمل کرده است، تصریح کرد: بی‌شک قراردادهای چندجانبه می‌تواند به نزدیک‌تر شدن کشورها کمک کند و سبب افزایش دوستی و تجارت بین آنها شود.

مظلومی اعلام کرد: بی‌شک این موضوع مدنظر دولت بوده است تا با تأمین گاز مورد نیاز پنج استان شمالی کشور یعنی گلستان، سمنان، خراسان‌ رضوی، خراسان‌ جنوبی و خراسان‌ شمالی، مشکل افت فشار و گاه قطعی گاز در استان‌های یادشده را برطرف کند و افزون بر این موضوع، حق انتقال یا ترانزیت گاز نیز برای ایران محفوظ است.

توافق سه‌جانبه سوآپ گازی کمک به تحریم‌شکنی است

حسین حسین‌زاده نیز به اهمیت قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز اشاره کرد و گفت: به‌دلیل آنکه ما در میدان‌های گازی پارس‌جنوبی با افت فشار روبه‌رو هستیم، این نوع قرارداد سوآپ گازی باید زودتر اجرایی می‌شد.

وی افزود: توافق سه‌جانبه سوآپ گازی بی‌شک سبب می‌شود در بازارهای مالی، به‌ویژه با همسایگان خود سهم داشته باشیم و روابط اقتصادی، سیاسی و… را میان خود تحکیم کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: توافق سه‌جانبه سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان کمک به تحریم‌شکنی است و امضای این قرارداد نشان داد تحریم هم نمی‌تواند در این بخش به ما آسیب بزند.

حسین‌زاده بیان کرد: امضای توافق سه‌جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان حرکتی بسیار ارزشمند از سوی سربازان دیپلماسی انرژی بود که جای تشکر دارد.