موضوع انحلال وزارت نیرو و تشکیل وزارت انرژی در جلسه فوق العاده روز گذشته دولت با حضور رئیس جمهوری پس از اظهارات چیت‌چیان، زنگنه و طیب نیا به رأی گذاشته شد و در نهایت این موضوع به تصویب هیئت وزیران نرسید.

روز گذشته نشست فوق العاده ای با حضور رئیس جمهوری تشکیل شد و برخی پیشنهادات سازمان مدیریت و برنامه ریزی در قالب لایحه برنامه ششم توسعه با حضور وزرای کابینه بررسی شد.

یکی از این پیشنهادات، موضوع انحلال وزارت نیرو و تشکیل وزارت انرژی بود. پیگیری های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که پس از طرح این مسئله، وزرایی چون «حمید چیت چیان» وزیر نیرو، «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت و «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی مسائلی را در این خصوص بیان کردند.

پس از آن، موضوع انحلال وزارت نیرو و تشکیل وزارت انرژی به رأی گذاشته شد و در نهایت این موضوع به تصویب هیئت وزیران نرسید.

از سوی دیگر، در جلسه دیروز مقرر شده تا جلسات فوق العاده دیگری برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه برگزار شود، که اگر در این جلسات موضوع جدیدی در خصوص تشکیل وزارت انرژی و تجمیع مسئولیت ها عنوان نشود؛ به نظر می رسد در لایحه ای که دولت به عنوان لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی ارائه می کند، موضوع تشکیل وزارت انرژی و انحلال وزارت نیرو حذف شود.

به گزارش تسنیم، در لایحه پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص برنامه ششم توسعه آمده است: به‌منظور ایجاد هماهنگی، انسجام بخشی و ارتقای بهره‌وری انرژی و نیز مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیست‌بوم به‌ویژه با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی، تا پایان سال اول برنامه، «وزارت انرژی» از محل تفکیک مأموریت‌ها، وظایف و مؤسسات و شرکتهای مرتبط با بخش انرژی از وزارت نیرو و همچنین ادغام با وزارت نفت و «سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آب» از محل تجمیع مأموریت‌های امور آب به‌همراه سازمان‌ها و شرکتهای وابسته از وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست، با تجمیع تمامی منابع، امکانات و اختیارات موجود تشکیل و زیر نظر رئیس جمهور اداره می‌شود.

بر اساس این پیشنهاد، پس از تمجیع وظایف، مأموریت‌های واحدهای ادغامی یادشده به‌پیشنهاد سازمان (مدیریت) به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

به نقل از خبرگذاری تسنیم