وزیر نفت از آغاز فرآیند مناقصه توسعه میدان فوق عظیم نفتی آزادگان خبرداد.
به گزارش خبرنگار، بیژن زنگنه عصر دوشنبه (نهم اسفندماه) پس از دیدار با هیئت اندونزیایی به ریاست دارمین ناستین، وزیر هماهنگی امور اقتصادی جمهوری اندونزی در جمع خبرنگاران گفت: تهران و جاکارتا در دو بخش اصلی تجارت نفت خام و فرآورده‎های نفتی و امکان مشارکت اندونزیایی‎ها در توسعه میدان‎های نفتی ایران در حال همکاری هستند.
وی با اشاره به این که اندونزی جزو بازارهای بزرگ آسیای جنوب شرقی در زمینه نفت خام و گاز مایع (ال پی جی) به شمار می‎آید و بازار این کشور برای هر تولیدکننده نفت و فرآورده‎های نفتی غیرقابل چشم پوشی است، گفت: اندونزی پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای نخستین بار خرید محموله های نفتی و گاز مایع (ال پی جی) را آغاز کرده است.

وزیر نفت عنوان کرد: ما در هر فاز پارس جنوبی ٥٠٠ هزار تن ال پی جی تولید می کنیم که این مقدار باید صادر شود زیرا با توسعه گازرسانی مقدار مصرف این فرآورده در بازار داخلی تقریبا به سمت صفر در حال حرکت است.
زنگنه با اشاره به جنبه دیگرهمکاری‎های نفتی تهران و جاکارتا، گفت: افزون بر تمایل اندونزیایی‎ها، طرف ایرانی هم علاقه دارد که آنها در توسعه میدان‎های نفتی به ویژه در زمینه افزایش ضریب بازیافت مشارکت کنند.

وی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم میان شرکت ملی نفت ایران با شرکت ملی نفت اندونزی (پرتامینا) برای مطالعه توسعه میدان‌های در حال بهره برداری آب تیمور و منصوری در جنوب اهواز، عنوان کرد: اندونزیایی‎ها در زمینه ارتقای ضریب بازیافت از میدان‎های نفتی تجربه بسیار خوبی دارند.
پرتامینا نتایج مطالعه برای توسعه میدان‎های آب تیمور و منصوری را ارائه داد

وزیر نفت ادامه داد: شرکت پرتامینا پیشنهادهای فنی خود درباره چگونگی افزایش ضریب بازیافت، افزایش ظرفیت تولید نفت خام در این دو میدان‎ به همراه برآوردی ابتدایی از هزینه را بر اساس اطلاعاتی که از ما دریافت کردند، ارائه کرده‌اند.

زنگنه گفت: قرار شد در نخستین فرصت تیم کارشناسی پرتامینا به ایران بیایید و ما تا آن زمان پیشنهاد آنها را برای توسعه میدان‎های آب تیمور و منصوری مطالعه خواهیم کرد و پس از تمام شدن بحث‎های فنی وارد بحث‎های مالی می‎شویم.

وی افزود: البته برای این دو میدان پیشنهاد دهندگان دیگری هم وجود دارند، از این رو ما برای انتخاب یک یا دو شرکت بین الملی به منظور توسعه این دو میدان فضایی رقابتی داریم.

وزیر نفت تاکید کرد: ایران و اندونزی به دلیل پیشینه روابط خوب فرهنگی، سیاسی و اقتصادی علاقه مند به توسعه روابط هستند و تهران نیز در این زمینه جدی است.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا امکان مشارکت چند شرکت برای توسعه این دو میدان‎ وجود دارد، گفت: مرسک هم برای آب تیمور پیشنهاد داده است، اما ما نمی توانیم به این شرکت‎ها بگوییم با هم مشارکت کنند زیرا پیشنهادهای آنها گاه از نظر پایه ای تفاوت دارد از این رو بهتر است رقابت وجود داشته باشد.
به گزارش خبرنگار، شرکت ملی نفت ایران برای مطالعه توسعه میدان‎های نفتی آب تیمور و منصوری با شرکت لوک اویل روسیه هم یادداشت تفاهم امضا کرده است.

وزیر نفت در باره مشخص شدن حجم خرید نفت اندونزی از ایران گفت: اندونزی فعلا برای مقدار خرید نفت از ایران تعهدی نکرده است، اکنون یک محموله حدود یک میلیون بشکه ای از ایران وارد کرده اند که اگر به قول خودشان پس از آزمایش در پالایشگاه‎های این کشور مناسب بود به خرید از ایران ادامه خواهند داد.

اندونزی می تواند بازار جدید نفتی ایران باشد
زنگنه با بیان این که گرچه اندونزی تولیدکننده است اما وارد کننده خالص نفت و ال پی جی به شمار می رود، گفت: اندونزی می تواند بازار جدید نفتی برای ایران باشد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ادعای شرکت‎های خارجی درباره کند کردن روند مذاکرات با ایران گفت: هیچ شرکتی مذاکره را کند نکرده است، اما شرکت فرانسوی توتال گفته است من تصمیم نهایی را وقتی می گیریم که تکلیف قرارداد از نظر تحریم‎ها یا نحوه حمایت اتحادیه اروپا مشخص شود.
مذاکرات با توتال برای فاز ١١ پارس جنوبی ادامه دارد

وزیر نفت تاکید کرد که مذاکرات با توتال برای توسعه فاز ١١ پارس جنوبی همچنان ادامه دارد و این شرکت هم کارهای ابتدایی برای جکت و پایه سکوها را انجام می دهد.
زنگنه گفت: ما با شرکت باسف آلمان برای فعالیت در بخش‎های بالادستی صنعت نفت و گاز مذاکره ای نداشته ایم.

توافق اوپک به نفع همه تولیدکنندگان نفت است
وی همچنین درباره تعهد تولیدکنندگان به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: بر اساس گزارش‎ها در مجموع برای ماه نخست رعایت در حد قابل قبولی بوده است اما طول می کشد تا کشورهای غیرعضو اوپک هم همراهی کنند، به نظر من این توافق خوبی خواهد بود زیرا همگی به آن نیاز دارند اما برای بحث در باره امکان تمدید آن برای ٦ ماه دیگر زود است.

وزیر نفت گفت: گزارش مستقیم ما به دبیرخانه اوپک برای تولید نفت خام ایران در ماه فوریه بالای سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه خواهد بود.
زنگنه درباره زمان برگزاری مناقصه‎ها گفت: مناقصه مربوط به میدان آزادگان تقریبا آغاز شده است اما مناقصه های ما محدود است و مناقصه عمومی نخواهد و تنها از تعدادی شرکت محدود دعوت خواهیم کرد.