مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:
توسعه صنعت پتروشیمی نیازمند کمک همگانی است/ ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی‌ها به ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد
توسعه صنعت پتروشیمی نیازمند کمک همگانی است/ ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی‌ها به ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ظرفیت نصب‌شده صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه به بیش از ١۴٠ میلیون تن و در یک افق ١٠ ساله و تا پایان برنامه هشتم توسعه به حدود ٢٠٠ میلیون تن می‌رسد.

به گزارش خبرنگار، مرتضی شاهمیرزایی امروز (دوشنبه، ۱۸ بهمن‌ماه) در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد امام راحل و همه شهیدان اظهار کرد: تولید واقعی صنعت پتروشیمی در آغاز انقلاب اسلامی سالانه تنها ۱.۵ میلیون تن بود که مقدار ناچیزی از آن محصولات پلیمری بود، اما هم‌اکنون ظرفیت پلیمر کشور بیش از ۱۰ میلیون تن است.

وی، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را هم اکنون ۹۰ میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال آینده به سالانه ۱۰۴ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه صنعت پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه حدود ۱۴۰ میلیون تن در سال و تا پایان برنامه هشتم توسعه حدود ۲۰۰ میلیون تن در سال خواهد بود.

انجام مذاکرات خارجی

شاهمیرزایی با بیان اینکه هم‌اکنون مبادلات محصولات پتروشیمی با کشورهای مختلف دنیا در حال انجام است، گفت: در ماه‌های اخیر مذاکراتی با کشورهای بزرگ دنیا برای فروش محصولات پتروشیمی ایران صورت گرفته است.

وی به برنامه‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: فعالان اقتصادی و مراکز پژوهشی و نوآور و فناور و همه باید به توسعه صنعت پتروشیمی ایران کمک کنند، زیرا از حدود ۱۰ سال آینده براساس آمار رسمی جهانی تقاضا برای مصرف فرآورده‌های نفتی رو به صفر میل می‌کند، بنابراین باید سرمایه‌گذاری‌ها به سمت افزایش محصولات پتروشیمی و به ویژه توسعه زنجیره ارزش باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه همه سرمایه‌گذاری‌ها و جهت گیری‌ها باید به سمت توسعه صنعت پتروشیمی کشور باشد، گفت: از همه هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌خواهم که وارد این کارزار بزرگ شوند و این راهبرد ارزش آفرین و اشتغال‌زا را عملیاتی کنیم.

شاهمیرزایی از هلدینگ‌ها تقاضا کرد که در صنایعی که زودبازده نیستند، سرمایه‌گذاری کنند، ادامه داد: در آینده بالغ بر ۹۰ درصد از کالاها و صنعت مورد نیاز بشر باید از مسیر انواع محصولات پتروشیمی عبور کند.

دست تک‌تک سرمایه‌گذاران را صمیمانه می‌فشارم

وی تأکید کرد: من دست تک‌تک همه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را صمیمانه می‌فشارم و از شما که سرمایه‌های ماندگار و اصلی این صنعت به شمار می‌آیید تقاضا دارم که به راهبردها و جهت‌گیری‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان شرکت مادرتخصصی که بنابر آینده صنعتی شدن و نیازهای کشور است، توجه کنید و در این مسیر حرکت کنیم تا به اهداف بلند در آینده نایل شویم.

معاون وزیر نفت به لغو بسیاری از نمایشگاه‌ها در شرایط شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: برپایی پانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست نشان از اهمیت این رویداد دارد و من تقاضا دارم که پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل رعایت شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: امیدوارم سال آینده بسیاری از برنامه‌های هدف‌گذاری شده دراین صنعت محقق شده باشد و جلوتر از برنامه پیش رفته باشیم.

شاهمیرزایی به قطع گاز برخی از مجتمع‌های پتروشیمی در فصل سرما اشاره کرد و گفت: این موضوع به زودی رفع خواهد شد.