معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت از ادامه تلاش‎ها برای ایجاد ساختار صدور گواهی کیفیت برای سازندگان داخلی خبر داد.
به گزارش خبرنگار، حبیب‎اله بیطرف روز (شنبه، ١٦ اردیبهشت ماه) همزمان با نخستین روز برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در نشستی با خبرنگاران عنوان کرد: به دلیل حل مشکل صدور گواهی بین المللی API برای سازندگان ایرانی، در صدد ایجاد ساختاری به منظور صدور گواهی کیفیت برای سازندگان داخلی هستیم و این روند را با همکاری انجمن نفت ایران به عنوان ساختاری غیردولتی دنبال می کنیم.

وی درباره وضع پیشرفت طرح بومی سازی ١٠ گروه خانواده کالاهای صنعت نفت گفت: تاکنون ٥٢ قرارداد در این زمینه امضا شده است که با احتساب قرارداد ساخت لوله های بدون درز (CRA) طی روزهای آینده، ارزش مجموع این قراردادها از یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون یورو عبور خواهد کرد.

بیطرف به بحث نگهداری و تعمیرات دارایی های فیزیکی به عنوان یکی دیگر از بخش های حائز اهمیت کار در معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: بسیاری از تاسیسات صنعت نفت مستهلک و فرسوده است و از این رو بازسازی و نوسازی تاسیسات از اولویت‌های ماست.

وی درباره قراردادهای پژوهشی که در بالادست صنعت نفت بین شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی منعقد شده است، توضیح داد: ارزش ریالی این قراردادها ٢٤ میلیارد تومان و ارزی حدود پنج میلیون یورو است که تاکنون به هر دانشگاه بالغ بر ٤٠٠ میلیون تومان پرداخت شده است.

بیطرف ارزش قراردادهای پژوهشی پایین دست صنعت نفت را نیز که بین سه شرکت اصلی وزارت نفت و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور منعقد شده است، حدود ٧٢٠ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: امروز با حضور وزیر نفت، انستیتو متانول دانشگاه شیراز به صورت ویدئو کنفرانس راه اندازی و نخستین گام عملی در مسیر اجرایی سازی این قراردادها برداشته شد.

وی در ادامه به سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت اشاره کرد و گفت: تامین کالاهای عمومی از این سامانه ضرورتی ندارد و با تفکیک کالاهای عمومی از کالاهای تخصصی، تنها تامین کالاهای تخصصی صنعت نفت از این سامانه الزام آور است.